30

Maqolada zamonaviy davlat boshqaruviga taalluqli yondashuvlarning postindustrial jihatlari, an’anaviy ma’muriy yondashuvning “davlat xizmatlari ko‘rsatish modeli”, “davlat xizmati modeli”ga davlat va aholi o‘rtasidagi munosabatlarning “servis xususiyati”, davlat boshqaruvida biznes-shahar, aqlli shahar, aqlli davlat, “davlat-xizmat ko‘rsatuvchi” kabi biznes modellarini qo‘llashga doir nazariy masalalar yoritib berilgan. Nazariy yondashuvlar asosida O‘zbekistonda aholiga davlat xizmatlari ko‘rsatish tizimini postindustrial jamiyatda davlat boshqaruvining eng maqbul yechimlaridan biri sifatida “davlat – xizmat ko‘rsatuvchi” tamoyiliga o‘tkazish taklif qilingan.

  • Read count 30
  • Date of publication 17-03-2025
  • Main LanguageO'zbek
  • Pages141-147
Ўзбек

Maqolada zamonaviy davlat boshqaruviga taalluqli yondashuvlarning postindustrial jihatlari, an’anaviy ma’muriy yondashuvning “davlat xizmatlari ko‘rsatish modeli”, “davlat xizmati modeli”ga davlat va aholi o‘rtasidagi munosabatlarning “servis xususiyati”, davlat boshqaruvida biznes-shahar, aqlli shahar, aqlli davlat, “davlat-xizmat ko‘rsatuvchi” kabi biznes modellarini qo‘llashga doir nazariy masalalar yoritib berilgan. Nazariy yondashuvlar asosida O‘zbekistonda aholiga davlat xizmatlari ko‘rsatish tizimini postindustrial jamiyatda davlat boshqaruvining eng maqbul yechimlaridan biri sifatida “davlat – xizmat ko‘rsatuvchi” tamoyiliga o‘tkazish taklif qilingan.

Русский

В статье освещаются постиндустриальные аспекты подходов к государственному управлению "модель государственной службы", "модель государственной службы" - "сервисная особенность" отношений между государством и населением, теоретические вопросы применения бизнес-моделей в государственном управлении, такие как Бизнес-Сити, Умный город, Умное государство, "Поставщик государственных услуг". На основе теоретических подходов было предложено предоставления государственных услуг населению по принципу "государство – поставщик услуг" как одно из наиболее оптимальных решений государственного управления в постиндустриальном обществе.

English

The article highlights the post-industrial aspects of approaches to public administration, the "model of public service", the "model of public service" - the "service feature" of relations between the state and the public, theoretical issues of the application of business models in public administration, such as Business City, Smart City, Smart state, "Provider of public services". Based on theoretical approaches, it was proposed to provide public services to the population based on the principle of "state – service provider" as one of the most optimal solutions for public administration in a post-industrial society.

Author name position Name of organisation
1 Sagdullayev U.A. - Samarqand iqtisodiyot va servis instituti
Name of reference
1 Anthopoulos, L.G., Siozos, P., Tsoukalas, I.A., (2007). Applying participatory design and collaboration in digital public services for discovering and re-designing e-Government services. Gov. Inf. Q. 24 (2), 353–376. https://doi.org/10.1016/j.giq.2006.07.018.
2 Díaz-Díaz, R. et al., (2017). Business model analysis of public services operating in the smart city ecosystem: the case of SmartSantander. Futur. Gener. Comput. Syst. 76, 198–214. https://doi.org/10.1016/j.future.2017.01.032.
3 Ditmore, C.J., Miller, A.K., (2021). Mobility as a service operating model to enable public policy. Transp. Res. Rec. 2675 (11), 141–149. https://doi.org/10.1177/03611981211026664.
4 Foss, N.J., Saebi, T., (2018). Business models and business model innovation: between wicked and paradigmatic problems. https://doi.org/10.1016/j.lrp.2017.07.006.
5 Jabłoński et al. (2017). Adopting the concept of business models in public management, in: Public Sector, Entrepreneurship and the Integration of Innovative Business Models. IGI Global. https://doi.org/10.4018/978-1-5225-2215-7.ch002.
6 Katsigiannis, T., Agarwal, R., Jin, K., (2015). Business model approach to public service innovation. In: Agarwal, R., Selen, W., Roos, G., Green, R. (Eds.), The Handbook of Service Innovation. Springer, London, pp. 751–778. https://doi.org/10.1007/978-1-4471-6590-3_34.
7 Kozuch, B., Jabłonski, A., (2017). Adopting the concept of business models in public management. In: Lewandowski, M., Ko˙ zuch, B. (Eds.), Public Sector Entrepreneurship and the Integration of Innovative Business Models. IGI Global, pp. 10–46. https://doi.org/10.4018/978-1 5225-2215-7.ch002.
8 Lorenz S. et al. (2024) From business models for public actors to public service provision models: Extending the business model concept to the public sector, Technological Forecasting and Social Change, Volume 201, 123273, ISSN 0040-1625, https://doi.org/10.1016/j.techfore.2024.123273.
9 Mattsson, L.-G., Andersson, P., (2019). Private-public interaction in public service innovation processes-business model challenges for a start-up EdTech firm. J. Bus. Ind. Mark. 34 (5), 1106 1118. https://doi.org/10.1108/JBIM-10-2018-0297.
10 Meyer, R., & Waldorff, S. B. (2022). Organization Theory and Public Management. In K. Schedler (Ed.), Elgar Encyclopedia of Public Management (pp. 21-26). Edward Elgar Publishing. https://doi.org/10.4337/9781800375499.
11 Osborne, S. P. (2018). From public service-dominant logic to public service logic: Are public service organizations capable of co-production and value co-creation? Public Management Review, 20(2), 225–231.
12 Timeus, K., Vinaixa, J., Pardo-Bosch, F., (2020). Creating business models for smart cities: a practical Public Manag. https://doi.org/10.1080/14719037.2020.1718187.
13 Walravens, N., Ballon, P., (2013). Platform business models for smart cities: from control and value to governance and public value. IEEE Commun. Mag. 51 (6), 72–79. https://doi.org/10.1109/MCOM.2013.6525598.
14 Wirtz, B.W., Langer, P.F., Schmidt, F.W., (2021). Digital government: business model development for public value creation - a dynamic capabilities-based framework. Public Adm. Q. 45 (3), 232–255. https://doi.org/10.37808/paq.45.3.2.
15 Аширова, М.Н. (2014) Институционализация отношений государства и потребителей его услуг. Автореферат диссертации на соискание ученой степени кандидата экономических наук. / Аширова Мария Николаевна. Южно-Российский институт управления. Ростов-на-Дону, 26 с.
16 Жабборов И.И. (2022) Иқтисодиётни модернизациялаш шароитида давлат хизматларини такомиллаштириш. Иқтисодиёт фанлари бўйича фалсафа доктори (PhD) диссертацияси автореферати. Самарқанд.−56 б.
17 Закирова С.М. (2022) Давлат хизматлари кўрсатиш тизимини такомиллаштиришнинг ташкилий-ҳуқуқий масалалари. Юридик фанлар бўйича фалсафа доктори (PhD) диссертацияси автореферати. Тошкент. −39 б.
18 Каржавова Х.А. (2023) Маҳалла тизимида ижтимоий хизматларни ривожлантиришнинг ташкилий-иқтисодий механизмини такомиллаштириш. Иқтисодиёт фанлари бўйича фалсафа доктори (PhD) диссертацияси автореферати. Нукус.−54 б.
19 Костин О. А. (2007) Формирование системы организационно- экономического обеспечения управления муниципальными услугами. Автореферат диссертации на соискание ученой степени кандидата экономических наук. / Костин Олег Анатольевич. Государственный университет управления. Москва –21 с.
20 Муратаев С.А., Мусаев Б.Т., Артиков Д.Р. (2020). Маъмурий ҳуқуқ ва процесс. – Т.: ТДЮУ нашриёти,– 423б.
21 Савельев И.И. (2017) Государственные и муниципальные услуги: анализ и методика оценки качества: монография Москва: РУСАЙНС, 136 с.
22 Чвилёв Д. Д. (2014) Повышение качества государственных и муниципальных услуг в мегаполисах. Автореферат диссертации на соискание ученой степени кандидата экономических наук. / Чвилёв Денис Дмитриевич. Гуманитарно-экономический и технологический институт. Москва −27 с.
Waiting