Шеърий асар вазнини белгиловчи асосий омиллардан бири, бу — лирик жанрдир. Ижодкор муайян асари учун вазн танлар экан, унинг қайси жанрда яратилишини ҳам назарда тутади, чунки ҳар бир жанр ўз вазн доирасига эга бўлади. Баъзи жанрларнинг вазн имкониятлари кенг бўлиб, улар аруз тизимининг исталган вазнида битилиши мумкин, баъзи жанрлар эса аввалдан белгилаб қўйилган вазнлар доирасида битилади. Аввалдан белгилаб қўйилган вазнлар доирасида битилган лирик жанрлардан бири мустазоддир. Мақолада Алишер Навоий, Евгений Бертельс ва кейинги давр арузшунос олимларнинг мустазод ҳақидаги фикрлари қиёслаб ўрганилган. Шунингдек, мустазод жанрининг ХХ аср иккинчи ярми ўзбек шеъриятидаги ўрни ва аҳамияти хусусида фикр юритилган. Жанрнинг вазн хусусиятлари, ўлчов имкониятлари ўрганилган, вазн ва мазмун мутаносиблиги масаласи ойдинлаштирилган. Жумладан, Собир Aбдулла ижодида мустазод жанри янги шаклларининг вужудга келганлиги, ноанъанавий тарзда — тўлиқ мисра биринчи ва тўртинчи қаторда, ярим мисралар эса иккинчи ва учинчи қаторда келиши билан боғлиқ жиҳатларга ойдинлик киритилган. Бу даврда ижод қилган шоирлар — Чустий ва Чархий мухаммасмустазодлари кўриб чиқилган. Чархийнинг мужтасс баҳрида ёзилган мухаммас-мустазоди таҳлил қилинган. Мавлоно Ҳабибий, Эркин Воҳидов ижодидаги мустазодлар ҳам ўрганилган.
Шеърий асар вазнини белгиловчи асосий омиллардан бири, бу — лирик жанрдир. Ижодкор муайян асари учун вазн танлар экан, унинг қайси жанрда яратилишини ҳам назарда тутади, чунки ҳар бир жанр ўз вазн доирасига эга бўлади. Баъзи жанрларнинг вазн имкониятлари кенг бўлиб, улар аруз тизимининг исталган вазнида битилиши мумкин, баъзи жанрлар эса аввалдан белгилаб қўйилган вазнлар доирасида битилади. Аввалдан белгилаб қўйилган вазнлар доирасида битилган лирик жанрлардан бири мустазоддир. Мақолада Алишер Навоий, Евгений Бертельс ва кейинги давр арузшунос олимларнинг мустазод ҳақидаги фикрлари қиёслаб ўрганилган. Шунингдек, мустазод жанрининг ХХ аср иккинчи ярми ўзбек шеъриятидаги ўрни ва аҳамияти хусусида фикр юритилган. Жанрнинг вазн хусусиятлари, ўлчов имкониятлари ўрганилган, вазн ва мазмун мутаносиблиги масаласи ойдинлаштирилган. Жумладан, Собир Aбдулла ижодида мустазод жанри янги шаклларининг вужудга келганлиги, ноанъанавий тарзда — тўлиқ мисра биринчи ва тўртинчи қаторда, ярим мисралар эса иккинчи ва учинчи қаторда келиши билан боғлиқ жиҳатларга ойдинлик киритилган. Бу даврда ижод қилган шоирлар — Чустий ва Чархий мухаммасмустазодлари кўриб чиқилган. Чархийнинг мужтасс баҳрида ёзилган мухаммас-мустазоди таҳлил қилинган. Мавлоно Ҳабибий, Эркин Воҳидов ижодидаги мустазодлар ҳам ўрганилган.
Одним из основных факторов, определяющих размер поэтического произведения, является лирический жанр. Когда поэт выбирает стихотворный размер для конкретной работы, он также учитывает, в каком жанре она будет создана, потому что каждый жанр имеет свои возможности в сфере поэтического метра. Некоторые жанры имеют широкий диапазон возможностей метра и могут быть завершены при любом виде системы стихосложения, в то время как некоторые жанры завершаются в пределах заранее определенных размеров. Один из лирических жанров, написанных в заранее определенных размерах, — это мустазад. В статье сравниваются мнения Алишера Навои, Евгения Бертельса и более поздних исследователей-арузоведов о мустазаде. В статье анализируется новый этап узбекский поэзии второй половины ХХ века. Сравниваются метрические особенности классических жанров, возможности измерения, художественная гармония размера и содержания. Aвтор отмечает, что в творчестве Сабира Абдуллы появились новые формы жанра мустазад с нетрадиционными полными полустишиями в первой и четвертой строках и во второй и третьей строках. Впервые в поэзии этого периода было обнаружено, что в произведениях Чусти и Чархи был создан мухаммас-мустазад. Впервые проанализированы мухаммасмустазад Чархи, написанные в метре муджтасс. А также изучены мустазады в произведениях Мавляна Хабиби, Эркина Вахидова.
One of the main factors determining the size of a poetic work is the lyric genre. When a poet chooses a poetic meter for a particular work, he also takes into account in what genre it will be created, because each genre has its own possibilities in the field of poetic meter. Some genres have a wide range of meter capabilities and can be completed with any kind of versification system, while some genres are completed within predefined sizes. One of the lyric genres, written in predetermined sizes, is mustazad. The article compares the views of Alisher Navoi, Yevgeny Bertels and later researchers-aruzologists on mustazade. The article analyzes a new stage of Uzbek poetry in the second half of the twentieth century. The metric features of classical genres, the possibilities of measurement, the poetics harmony of size and content are compared. Including, the author emphasizes that new forms of the mustazad genre appeared in the work of Sabir Abdulla, with non-traditional full hemistiches in the first and fourth lines and in the second and third lines. For the first time in the poetry of this period, it was discovered that muhammas-mustazad was created in the works of Chusti and Charkhi. Muhammas-mustazad Charkhi, written in the mujtass meter, is analyzed for the first time. It also studied mustazads in the works of Mavlana Khabibi, Erkin Vakhidov.
№ | Author name | position | Name of organisation |
---|---|---|---|
1 | RAKHMONOVA S.M. | PhD, катта ўқитувчи | Алишер Навоий номидаги Тошкент давлат Ўзбек тили ва адабиёти университети |
№ | Name of reference |
---|---|
1 | Yusupova D. Aruz vazni qoidalari va mumtoz poetika asoslari. — Toshkent: Ta’lim-media, 2019. — 184 b. |
2 | Абдулла Собир. Девон. — Тошкент: Бадиий адабиёт, 1965. — 315 б. |
3 | Абдулла Собир. Танланган асарлар. 4 томлик. II том. — Тошкент: Ғафур Ғулом номидаги адабиёт ва санъат нашриёти, 1975. — 288 б. |
4 | Адабий турлар ва жанрлар. Уч жилдлик. 2˗жилд. Лирика. — Тошкент: Фан, 1992. — 248 б. |
5 | Бертельс Е. Навои и Джами. — Москва: Наука, 1965. — 188 с. |
6 | Воҳидов Э. Танланган асарлар. — Тошкент: Sharq НМК, 2018. — 688 б. |
7 | Жумахўжа Н. Бир суруд бор эканким... Огаҳийда // Ёшлик, 1997, — №1. — Б. 46–47. |
8 | Исҳоқов Ё. Сўз санъати сўзлиги. — Тошкент: Oʻzbekiston, 2014. — 320 б. |
9 | Каримов Н. XX аср менинг тақдиримда // Jahon adabiyoti. 2001 йил, — №1 — Б. 24–28. |
10 | Навоий А. Мукаммал асарлар тўплами. Йигирма томлик. Ўн олтинчи жилд. — Тошкент: Фан, 2000. — 350 б. |
11 | Носиров О. ва бошқ. Ўзбек классик шеърияти жанрлари. — Тошкент: Ўқитувчи, 1979. — 184 б. |
12 | Орзибеков Р. Лирикада кичик жанрлар. — Тошкент: Ғафур Ғулом номидаги Адабиёт ва санъат нашриёти, 1976. — 168 б. |
13 | Орипов А. Сўз сеҳри / Сўз сеҳри. — Тошкент: Ўзбекистон, 2006. — Б. 10-11. |
14 | Рустамов А. Аруз ҳақида суҳбатлар. — Тошкент: Фан, 1972. — 56 б. |
15 | Ҳабибий. Девон. — Тошкент: Ғафур Ғулом номидаги адабиёт ва санъат нашриёти, 1975. — 536 б. |
16 | Ҳожиаҳмедов А. Фурқат арузи / Фурқат ижодиёти. — Тошкент: Фан, 1990. — Б. 82-95. |
17 | Чархий. Қиёлаб ўтди: шеърлар. — Тошкент: Ғафур Ғулом номидаги адабиёт ва санъат нашриёти, 1972. — 222 Б. |
18 | Чустий. Садоқат гуллари. — Тошкент: Внешторгиздат, 1992. — 322 б. |
19 | Чустий. Ҳаётнома. — Тошкент: Ғафур Ғулом номидаги адабиёт ва санъат нашриёти, 1988. — 488 б. |
20 | Раҳмонова Ш. ХХ аср иккинчи ярми ўзбек шеъриятида арузнинг поэтик шакл ва мазмун такомилидаги ўрни. PhD диссертация автореферати. — Тошкент: Олтин битиклар, 2020. — 52 б. |