Ушбу мақолада пайғамбар Нуҳ алайҳиссаломнинг уч ўғли (Сом, Хом, Ёфас)дан тарқаган инсонлар, дунёнинг илк уч тили, Ёфас(Тур)нинг авлодлари ва турлар тўғрисида маълумотлар берилган. Шунингдек Буюк Турон, унинг маркази Туркистон, Туроннинг пойтахти Самарқандга тегишли фикрлар баён қилинган. Ўз навбатида Ўкуз ва Инжу Ўкуз дарёлари орасидаги ҳудуд, яъни Иккидарё оралиғи, шу ерда яшаган қабилалар, уларнинг умумий номига оид шарҳлар келтирилган. Шунингдек, ўкузбек ва ўзбек этнонимлари, туркий халқлар, туркий сулолаларни бошқарган уруғлар ва уларнинг келиб чиқишига алоқадор масалалар ёритилган. Буюк фалакшунос олим Али Қутчи, унинг ота уруғи ҳамда табақаси, қутчи қабиласи туркийларни озодликка олиб чиққан буюк Қутлуқ(Қут+луғ, Гудулу), яъни Элтариш хоқоннинг зурриёдлари эканлиги ҳақидаги изоҳлар берилди. Шу аснода туркийларнинг бошқа аслзода уруқ(уруғ)лари тўғрисидаги мулоҳазалар ҳам илгари сурилган. Нужум илмининг билимдони Алоуддин Абу-лҲасан Али ибн Муҳаммад Самарқандий Қутжи(Қутчи)нинг ҳаёт йўли, илмий ишлари ва фаолиятига оид исботлар келтирилган. Самарқанд нужум мактабидаги илмий кашфиётлар учун муҳим бўлган кенглик нуқтасининг топилишига тегишли маълумотлар берилди. Мирзо Улуғбек бошчилигида тузилган “Зижи жадди Кўрагоний” юлдузлар жадвали ва унинг ўзига хос жиҳатлари ёритилган. Шу фикрнинг давоми сифатида Али Қутчининг Самарқанд нужум мактаби топшириқларини ва давлат вазифаларини сидқидилдан бажарганлиги ҳамда унинг астрономия соҳасидаги жаҳоншумул хизматига хос фикрлар баён этилган. Шунингдек Али Қутчининг Самарқанд кутубхонасидаги ноёб китобларни яшириши билан боғлиқ қайдлар айтиб ўтилди. Якуний изоҳ сифатида Али Қутчининг Туркиядаги илмий фаолияти ва Самарқанд нужум мактабининг ютуқларидан Европа олимларини хабардор этганлиги ҳақидаги изоҳлар келтирилган.
Ушбу мақолада пайғамбар Нуҳ алайҳиссаломнинг уч ўғли (Сом, Хом, Ёфас)дан тарқаган инсонлар, дунёнинг илк уч тили, Ёфас(Тур)нинг авлодлари ва турлар тўғрисида маълумотлар берилган. Шунингдек Буюк Турон, унинг маркази Туркистон, Туроннинг пойтахти Самарқандга тегишли фикрлар баён қилинган. Ўз навбатида Ўкуз ва Инжу Ўкуз дарёлари орасидаги ҳудуд, яъни Иккидарё оралиғи, шу ерда яшаган қабилалар, уларнинг умумий номига оид шарҳлар келтирилган. Шунингдек, ўкузбек ва ўзбек этнонимлари, туркий халқлар, туркий сулолаларни бошқарган уруғлар ва уларнинг келиб чиқишига алоқадор масалалар ёритилган. Буюк фалакшунос олим Али Қутчи, унинг ота уруғи ҳамда табақаси, қутчи қабиласи туркийларни озодликка олиб чиққан буюк Қутлуқ(Қут+луғ, Гудулу), яъни Элтариш хоқоннинг зурриёдлари эканлиги ҳақидаги изоҳлар берилди. Шу аснода туркийларнинг бошқа аслзода уруқ(уруғ)лари тўғрисидаги мулоҳазалар ҳам илгари сурилган. Нужум илмининг билимдони Алоуддин Абу-лҲасан Али ибн Муҳаммад Самарқандий Қутжи(Қутчи)нинг ҳаёт йўли, илмий ишлари ва фаолиятига оид исботлар келтирилган. Самарқанд нужум мактабидаги илмий кашфиётлар учун муҳим бўлган кенглик нуқтасининг топилишига тегишли маълумотлар берилди. Мирзо Улуғбек бошчилигида тузилган “Зижи жадди Кўрагоний” юлдузлар жадвали ва унинг ўзига хос жиҳатлари ёритилган. Шу фикрнинг давоми сифатида Али Қутчининг Самарқанд нужум мактаби топшириқларини ва давлат вазифаларини сидқидилдан бажарганлиги ҳамда унинг астрономия соҳасидаги жаҳоншумул хизматига хос фикрлар баён этилган. Шунингдек Али Қутчининг Самарқанд кутубхонасидаги ноёб китобларни яшириши билан боғлиқ қайдлар айтиб ўтилди. Якуний изоҳ сифатида Али Қутчининг Туркиядаги илмий фаолияти ва Самарқанд нужум мактабининг ютуқларидан Европа олимларини хабардор этганлиги ҳақидаги изоҳлар келтирилган.
В статье дана информация о народах от трех сыновей пророка Ноя (Сом, Хам, Йофас), первых трех языках мира, потомках Йофаса и родах. Кроме того, в ней рассказывается о Великом Туроне, центром которого является Туркестан, о столице Турона Самарканде. В свою очередь, даются сведения о территории, расположившейся между реками Огузом и Жемчужиной Огуза, то есть о Междуречье, о племенах, проживавших там, также комментарии и отзывы об их общем названии. Также были проанализированы этнонимы огузбек и узбек, тюркские народы, рода (племена), правившие тюркскими династиями, и вопросы, связанные с их происхождением. Есть мнение, что великий философ Али Кутчи, его род — Великое племя Кутчи, принесшее тюркам свободу, был потомком Великого Кутлука (Кут+луг, Гудулу). При этом выдвигались и мнения о других благородных тюркских родах. Алауддин Абу-лХасан Али ибн Мухаммад сказал, что ученый нуджумской науки, привел свидетельства об образе жизни, научных трудах и деятельности самаркандского ученого и просветителя Кутджи (Кутчи). Дана информация о географическом нахождении, важном для научных открытий Самаркандской школы нуджум. Проанализирована таблица звезд «Зиджи джадди Карагуни», составленная под руководством Мирзо Улугбека. Как продолжение этой идеи, отмечена усердная работа Али Кутчи над заданиями и задачами Самаркандской школы нуджума, а также мировое значение его взглядов и достижений в области астрономии. Есть также сведения о том, что Али Кутчи спрятал уникальные книги самаркандской библиотеки. В качестве заключительного комментария, приводятся сведения о научной деятельности Али Кутчи в Турции и достижениях Самаркандской астрономической школы, информацию которой использовали европейские ученые.
Abstract. This article provides information about the people descended from the three sons of the Prophet Noah (Sam, Ham, Yofas), the first three languages of the world, the descendants of Yofas (Tur), and the species. There are also opinions about the Great Turan which is the center of Turkestan, the capital of Turan Samarkand. In turn, the area between the rivers Oguz and Pearl Oguz, range of two rivers, the tribes living here, are given comments on their common name. Also ukuzbek and Uzbek ethnonyms, Turkish peoples, the tribes that ruled the Turkish dynasties and issues related to their origin are also covered. The great astronomer Ali Qutchi, his father's lineage and class, the Qutchi tribe, are said to be the descendants of the great Qutluq (Qut + lug', Gudulu), which means the Eltarish Haqqan, who liberated the Turks. At the same time, opinions have been put forward about other noble descendants of the Turks. Alouddin Abu-l-Hasan Ali ibn Muhammad Samarkandi Qutji (Qutchi), a scholar of Nujum, provided evidence of his life, scientific work and activities. Information is given on the discovery of a latitude point that is important for scientific discoveries in the Samarkand school of nujum. The table of stars “Ziji jaddi Koragoniy” created under the leadership of Mirzo Ulugbek and its peculiarities are covered. As a continuation of this idea, it is stated that Ali Qutchi faithfully fulfilled the tasks and state duties of the Samarkand School of Astronomy, as well as his world-class service in the field of astronomy. There are also notes that Ali Qutchi hid rare books in the Samarkand library. The final comment was that Ali Qutchi informed European scholars about his scientific activities in Turkey and the achievements of the Samarkand Nujum School.
№ | Author name | position | Name of organisation |
---|---|---|---|
1 | Lafasov U.P. | Филология фанлари номзоди, доцент | Тошкент давлат шарқшунослик университети |
№ | Name of reference |
---|---|
1 | Абдуллаев И., Ҳикматуллаев Ҳ. Самарқандлик олимлар. — Тошкент: Фан, 1969. — 102 б. |
2 | Абдураҳмонов Ғ., Рустамов А.. Қадимги туркий тил. — Tошкент: Ўқитувчи, 1982. —166 б. |
3 | Абулғозий Б. Шажарайи турк. — Тошкент: Чўлпон нашриёти, 1992. — 192 б. |
4 | Алишер Навоий. Мукаммал асарлар тўплами. 20 томлик. Муҳокамат уллуғатайн. 16-жилд. — Тошкент: Фан, 2000. — 245 б. |
5 | Аҳадова М. Ўрта Осиёлик машҳур олимлар ва уларнинг математикага доир ишлари. Тошкент: Ўқитувчи, 1983. — 212 б. |
6 | Аҳмедов Б. Улуғбек. — Тошкент: Фан, 1965. — 328 б. |
7 | Владимир Соснин, Муҳаммад Очил. Амир Темур ғори ажойиботлари. — Тошкент: Чўлпон, 1992. — 32 б. |
8 | Иброҳимов А. Бизким ўзбеклар. — Tошкент: Шарқ, 2011. — 460 б |
9 | Лафасов У. Турон қавмлари. — Tошкент: Истиқбол, 2008. — 230 б. |
10 | Маҳмуд Кошғарий. Девону луғатит турк. Уч томлик. Биринчи том. — Тошкент: Фан, 1960. — 499 б. |
11 | Мирзо Улуғбек. Тўрт улус тарихи. — Тошкент: Чўлпон нашриёти, 1994. — 351 б. |
12 | Мўминов И. Амир Темурнинг Ўрта Осиё тарихида тутган ўрни ва роли. — URL: https://kh-davron.uz/yangiliklar/tarixiy-sana/ibrohim-mominov-amirtemurning-orta-osiyo-tarixida-tutgan-orni-va-roli-2.html |
13 | Насимхон Р. Турк хоқонлиги. — Тошкент: Абдулла Қодирий номидаги халқ мероси. 1993. — 142 б. |
14 | Ниёзов Қори Т.Н. Улуғбек ва унинг илмий мероси. — Тошкент: Ўзбекистон, 1971. — 294 б. |
15 | Носируддин Бурҳонуддин Рабғузий. Қисаси Рабғузий. — Tошкент: Ёзувчи. 1990. — 235 б. |
16 | Ўзбекистон миллий энциклопедияси. 1-жилд. — Тошкент. 2000. — 735 б. |
17 | Усмон Турк. Туркий халқлар мафкураси. — Tошкент: Чўлпон. 1995. 104 б. https://kitobxon.com/uz/kitob/turkiy-halqlar-mafkurasi |
18 | Хайруллаев М. Маънавият юлдузлари. — Тошкент: Абдулла Қодирий номидаги халқ мероси, 1999 — 407 б. |
19 | Ҳусанов Н. Ўзбек антропонимлари тарихи. — Тошкент: Наврўз, 2014. — 242 б. |
20 | Чўлпон Абдулҳамид Сулаймон ўғли. Асарлар. 4-жилдлик. 1-жилд. — Тошкент: Академ нашр, 2016. — 360 б. |