20

Mazkur maqola XX asr II yarmi oʻzbek adabiyotida yaratilgan ayrim gʻazallarning poetik aspektdagi tahliliga bagʻishlanadi. Sharq mumtoz poetikasining asosi boʻlgan ilmhoyi segona –ilmlar uchligi tarkibidagi ilmi badi’ning davr gʻazaliyoti taraqqiyotidagi ahamiyati ochib berilgan. Tashbih, talmih, tashxis, tazod (mutobaqa, tiboq, tatbiq, taqofu), husni ta’lil, irsoli masal, iyhom (tahyil, tavriya), tajnis, tanosub (muroat un-nazir, tavfiq, iytilof, talfiq), ishtiqoq kabi an’anaviy she’riy san’atlar bilan bir qatorda she’riyatda koʻp qoʻllangan, ammo kam ilmiy tahlil etilgan kalomi jomi’, izdivoj, ibhom, ittifoq, radd kabi badiiy san’atlar alohida tahlilga tortilgan. Gʻazallardagi ushbu san’atlarning qoʻllanilish darajasi belgilangan vabundan ba’zi gʻazallarning matla’dan maqta’ga qadar ma’lum she’riy san’at asosiga qurilgani aniqlandi. Yaratgan gʻazallari orqali shoirlarning salaflar an’anasiga qay darajada ergashgani va ularning novatorligi aniqlangan

  • Read count 20
  • Date of publication 10-06-2025
  • Main LanguageO'zbek
  • Pages 210-219
Ўзбек

Mazkur maqola XX asr II yarmi oʻzbek adabiyotida yaratilgan ayrim gʻazallarning poetik aspektdagi tahliliga bagʻishlanadi. Sharq mumtoz poetikasining asosi boʻlgan ilmhoyi segona –ilmlar uchligi tarkibidagi ilmi badi’ning davr gʻazaliyoti taraqqiyotidagi ahamiyati ochib berilgan. Tashbih, talmih, tashxis, tazod (mutobaqa, tiboq, tatbiq, taqofu), husni ta’lil, irsoli masal, iyhom (tahyil, tavriya), tajnis, tanosub (muroat un-nazir, tavfiq, iytilof, talfiq), ishtiqoq kabi an’anaviy she’riy san’atlar bilan bir qatorda she’riyatda koʻp qoʻllangan, ammo kam ilmiy tahlil etilgan kalomi jomi’, izdivoj, ibhom, ittifoq, radd kabi badiiy san’atlar alohida tahlilga tortilgan. Gʻazallardagi ushbu san’atlarning qoʻllanilish darajasi belgilangan vabundan ba’zi gʻazallarning matla’dan maqta’ga qadar ma’lum she’riy san’at asosiga qurilgani aniqlandi. Yaratgan gʻazallari orqali shoirlarning salaflar an’anasiga qay darajada ergashgani va ularning novatorligi aniqlangan

Author name position Name of organisation
1 Joʻrayeva M.D. tayanch doktorant Alisher Navoiy nomidagi Toshkent davlat oʻzbek tili va adabiyoti universiteti
Name of reference
1 1.Воҳидов Э. Ёшлик девони. –Т.: Ғафур Ғулом номидаги бадиий адабиёт нашриёти, 1969. –146 б2.Исҳоқов Ё. Ғазал. –Т.: Фан, 1978. –160 б.3.Исҳоқов Ё. Сўз санъати сўзлиги. Тўлдирилган ва тузатилган иккинчи нашр. –Т.: Ўзбекистон, 2014. –318 б.4.Мирзоев А.М. Рудаки и развитие газели в Х –ХV вв. –Сталинабад: ТаджикГосиздат, 1958. –71 с.5.Орипов А. Танланган асарлар. Тўрт жилдлик. Биринчи жилд –Т.: Ғафур Ғулом номидаги Адабиёт ва санъат нашриёти, 2000. –431 б.6.Ҳабибий. Девон. –Т.: Ғафур Ғулом номидаги Адабиёт ва санъат нашриёти, 1975. –535 б. 7.ҲожиаҳмедовА. Шеърий санъатлар ва мумтоз қофия. –Т.: Шарқ НМК, 1998. –158 б.8.ҲомидийҲ. ва бошқалар. Адабиётшунослик терминлари луғати. –T.: Ўқитувчи, 1967. –293 б. 9.ҲусайнийА. Бадойиъу-с-санойиъ. Аруз вазни ва бадиий воситалар ҳақида. Тарж. А.Рустамов. –Тошкент: Ғафур Ғулом,1981. –390 б.10.Чархий. Девон. –Т.: Ғафур Ғулом номидаги Адабиёт ва санъат нашриёти, 1972. –216 б.11.Чустий. Садоқат гуллари. –Т.: Внешторгиздат, 1992. –343 б.12.Шайх Аҳмад ибн Худойдод Тарозий. Фунун ул-балоға. –Т.: Хазина, 1996. –212 б.13.Мамажонов З. Ўхшатиш асосидаги шеърий санъатларнинг назарий тавсифи ва таснифи. Филол. фан. бўйича фал. докт. (PhD) дисс. автореф. –Т., 2017. –48б.14.Elektron adabiyotlar:15.www.academia.edu16.www.scholar.google.com17.www.scopus.com18.www.ziyonet.uz19.https://uz.wikipedia.org
Waiting