21

В данном исследовании применяется метод анализа иерархий (МАИ) для оценки и приоритизации стратегий развития экспорта Узбекистана. Методология учитывает национальные стратегические приоритеты, определённые Президентом, правительственные программы, а также мнения экспертов-экономистов и руководящих чиновников. На этой основе сформированы критерии и веса. Анализ выявляет повышение конкурентоспособности продукции как ведущую стратегию, что имеет важное значение для государственной политики.

  • Read count 21
  • Date of publication 30-05-2025
  • Main LanguageRus
  • Pages203-210
Русский

В данном исследовании применяется метод анализа иерархий (МАИ) для оценки и приоритизации стратегий развития экспорта Узбекистана. Методология учитывает национальные стратегические приоритеты, определённые Президентом, правительственные программы, а также мнения экспертов-экономистов и руководящих чиновников. На этой основе сформированы критерии и веса. Анализ выявляет повышение конкурентоспособности продукции как ведущую стратегию, что имеет важное значение для государственной политики.

Ўзбек

Ushbu tadqiqot O‘zbekiston eksportini rivojlantirish strategiyalarini baholash va ustuvorligini aniqlash uchun Analitik ierarxiya jarayonini (AHP) qo‘llaydi. Metodologiyada Prezident tomonidan belgilab berilgan milliy strategik ustuvorliklar, davlat dasturlari, shuningdek, iqtisodchi ekspertlar va yuqori mansabdor shaxslarning fikrlari inobatga olingan. Shu asosda mezonlar va vaznlar shakllantiriladi. Tahlil shuni ko‘rsatadiki, mahsulotlarning raqobatbardoshligini oshirish yetakchi strategiya bo‘lib, bu davlat siyosati uchun muhim ahamiyatga ega.

English

This study applies the Analytic Hierarchy Processing (AHP) method to assess and prioritize Uzbekistan's export development strategies. The methodology takes into account national strategic priorities defined by the President, government programs, as well as the opinions of expert economists and senior officials. On this basis, criteria and weights are formed. The analysis reveals increasing the competitiveness of products as a leading strategy, which is important for public policy.

Author name position Name of organisation
1 Turdibaeva M.. - Westminster International University in Tashkent
Name of reference
1 Decree (2025) On measures to improve export procedures and to promote the production of value-added finished goods. Presidential Decree of the Republic of Uzbekistan of March 14, 2025, No. DP-47. − URL: www.lex.uz
2 Decree (2024) About the State Program on Strategy Implementation "Uzbekistan - 2030" In "Year of support of youth and business". Presidential Decree of February 21, 2024 No. UP-37.
3 Forman, E.H., & Gass, S.I. (2001) The Analytic Hierarchy Process—An Exposition. // Operations Research. − № 49(4) − С 469–486.
4 International Monetary Fund (IMF). (2023). Uzbekistan: Economic Outlook. IMF Country Report No. 23/236. − URL: https://www.imf.org/en/Countries/UZB
5 OECD (2022). Boosting the Internationalization of Firms through better Export Promotion Policies in Uzbekistan. −URL: https://www.oecd.org/content/dam/oecd/en/ publications/ reports/2022/02
6 Saaty, T.L. (1980) The Analytic Hierarchy Process. – New York: McGraw-Hill.
7 State Committee of the Republic of Uzbekistan on Statistics. (2024). Economic and Statistical Overview of Uzbekistan. −URL: https://stat.uz/en
8 Vaidya, O.S., & Kumar, S. (2006) Analytic hierarchy process: An overview of applications. // European Journal of Operational Research. − №2. − 169(1). − С. 1–29.
9 Ботнарюк М.В., Тимченко Н.Ю. (2018) Вопросы управления. − №2. − С. 153- 161.
10 Зиненко И.И. (2014) Применение анализа иерархий для определения стратегии развития предприятия. – М.: Юнайтед Версити Пресс.
Waiting