Мақолада халқ ва менталитет, категориялар, инсонтил-тафаккур-маданият, оламнинг турли (лисоний, фалсафий, фольклор, мифологик, диний) манзаралари, концептуал тадқиқотлар, этнослар тарихи ва шахснинг лисоний онги, бадиий матннинг ментал макони ва бошқа, замонавий тилшунослик учун долзарб бўлган масалалар кўриб чиқилди. Оламнинг турли манзараларининг жаҳон тилшунослигида ўрганилган назарий масалаларига муносабат билдирилди, уларга таъриф ва тавсиф берилди. Мақолада, шунингдек, “Сомон йўли” атамаси ва турли метафораларнинг хусусиятлари, келиб чиқиши ўрганилади, аниқланади ва тавсифланади. Табиат, макон ва замондаги мавжуд воқеа-ҳодисалар, чексиз оламлар сир-синоатга тўлалиги билан инсониятни доимо жалб қилган. Оламнинг илмий манзараси шаклланишидан аввал Коинот, Она замин ва уммон тубларининг сирли, мистик хусусиятлари оламнинг мифологик ва фольклор манзараларида ифодаланган. Уларда инсон ўзини гоҳида бу ҳаётнинг яратувчиси, гоҳида унинг қурбонидек ҳис қилиши, ўзини ҳимоя қилиш учун уни ўраб турган оламни тушунишга интилиши тасвирланган. Демак, олам манзаралари турли жамиятларда ҳудуди ва ижтимоий мавқеига кўра асрлар давомида шаклланади, ўзига хос стереотиплар, эталон ва қонун-қоидаларни яратади. Одамзотнинг борлиқ-табиатга бўлган бундай муносабати маданият қатламларини ташкил этувчи оламнинг турли манзараларида акс этган.
Мақолада халқ ва менталитет, категориялар, инсонтил-тафаккур-маданият, оламнинг турли (лисоний, фалсафий, фольклор, мифологик, диний) манзаралари, концептуал тадқиқотлар, этнослар тарихи ва шахснинг лисоний онги, бадиий матннинг ментал макони ва бошқа, замонавий тилшунослик учун долзарб бўлган масалалар кўриб чиқилди. Оламнинг турли манзараларининг жаҳон тилшунослигида ўрганилган назарий масалаларига муносабат билдирилди, уларга таъриф ва тавсиф берилди. Мақолада, шунингдек, “Сомон йўли” атамаси ва турли метафораларнинг хусусиятлари, келиб чиқиши ўрганилади, аниқланади ва тавсифланади. Табиат, макон ва замондаги мавжуд воқеа-ҳодисалар, чексиз оламлар сир-синоатга тўлалиги билан инсониятни доимо жалб қилган. Оламнинг илмий манзараси шаклланишидан аввал Коинот, Она замин ва уммон тубларининг сирли, мистик хусусиятлари оламнинг мифологик ва фольклор манзараларида ифодаланган. Уларда инсон ўзини гоҳида бу ҳаётнинг яратувчиси, гоҳида унинг қурбонидек ҳис қилиши, ўзини ҳимоя қилиш учун уни ўраб турган оламни тушунишга интилиши тасвирланган. Демак, олам манзаралари турли жамиятларда ҳудуди ва ижтимоий мавқеига кўра асрлар давомида шаклланади, ўзига хос стереотиплар, эталон ва қонун-қоидаларни яратади. Одамзотнинг борлиқ-табиатга бўлган бундай муносабати маданият қатламларини ташкил этувчи оламнинг турли манзараларида акс этган.
В статье рассматривается взаимодействие человека и менталитета, категории человек — язык — мышление — культура, различные картины мира (языковая, философская, фольклорная, мифологическая), концептуальные исследования, история этносов и языковое сознание личности, ментальное пространство художественного текста и другие вопросы современной лингвистики, относящиеся к мировоззрению разных народов. В статье также исследуются, идентифицируются и описываются особенности и происхождение словосочетания Млечный Путь и различные метафоры испанского и узбекского языков. Текущие события в природе, пространстве и времени, бесконечных мирах всегда привлекали человечество своей таинственностью. До формирования научной картины мира загадочные, мистические особенности Вселенной, Матери-Земли и океана выражались в мифологических и фольклорных картинах мира. Они изображали человека иногда как создателя этой жизни, иногда как его жертву, пытающуюся понять окружающий мир, чтобы защитить себя. Это означает, что мировоззрение формировалось веками в разных обществах в соответствии с их территорией и социальным статусом, при этом создаются свои собственные стереотипы народа, его стандарты и правила. Такое отношение человечества к природе отражается в различных картинах мира, составляющих пласты культуры.
The article examines a human and mentality, categories, person-language-thinking-culture, various pictures of the world (linguistic, philosophical, folklore, mythological), conceptual studies, the history of ethnic groups and the linguistic consciousness of a person, the mental space of a literary text and other issues of modern linguistics, related to the worldview of different peoples. The article also investigates, identifies and describes the features and origins of the term “Milky Way” and various metaphors of Spanish and Uzbek languages. Current events in nature, space and time, endless worlds have always attracted humanity with their mystery. Before the formation of a scientific picture of the world, the mysterious, mystical features of the Universe, Mother Earth and the bottom of the oceans were expressed in mythological and folklore pictures of the world. They portray a person sometimes as the creator of this life, sometimes as his victim, trying to understand the world around him in order to protect himself. This means that the worldview has been formed over the centuries in different societies in accordance with their territory and social status, creating their own stereotypes, standards and rules. This attitude of mankind to nature is reflected in various pictures of the world that make up the layers of culture.
№ | Author name | position | Name of organisation |
---|---|---|---|
1 | BAKHRONOVA D.. | PhD, доцент | Алишер Навоий номидаги Тошкент давлат Ўзбек тили ва адабиёти университети |
№ | Name of reference |
---|---|
1 | Bakhronova D. Las palabras y la cultura. Lengua, globalización e interculturalidad / Words and culture. Language, globalization and interculturality. Religación. Revista De Ciencias Sociales Y Humanidades, 2021, No.6(27), 239–246. https://doi.org/10.46652/rgn.v6i27.781 |
2 | Bakhronova D. Peculiarities of Intercultural Competence in Teaching Foreign Languages. Religación, vol. 4, 30 Aug. 2019, pp. 221–224, doi:10.46652/rgn.v4i28.423. |
3 | Diccionario de la lengua Española de Real Academia Española. — Madrid, 1992, T. II, — 2135 p. |
4 | Diccionario etimológico. http://etimologias.dechile.net/?galaxia |
5 | Etimología de galaxia/Blog de lengua. https://blog.lenguae.com/2015/etimologia-de-galaxia/ (murojaat sanasi: 07.02.2021) |
6 | Gaudiano González, É. “Atisbando la construcción conceptual de la educación ambiental en México”. Educación y diversidad cultural. Educación y medio ambiente. ‒ Ciudad de México, 2003: CESU-UNAM. pp. 243–275. |
7 | y medio ambiente. ‒ Ciudad de México, 20Guerrier H. Con dos huevos / Héloïse Guerrier y David Sánchez. —Bilbao: Astiberri 2014. — 96 p. http://www.abc.es/cultura/20140609/abci-origenestar-todos-fregados-201406091250.html (murojaat sanasi: 20.01.2021) |
8 | http://www.brindinpress.com/pslorcon.htm (murojaat sanasi: 07.02.2021) |
9 | https://sv.wikipedia.org/wiki/Vintergatan#Etymologi (murojaat sanasi: 07.02.2021) |
10 | Lorca F.G. CAPRICHO (Suite de los Espejos). https://www.poetasandaluces.com/poema/2183/ (murojaat sanasi: 07.02.2021) |
11 | Ажеж К. Человек говорящий. Вклад лингвистики в гуманитарные науки. — М.: Едиториал УРСС, 2003. — 304 с. |
12 | Бахронова Д. К. Метафоры в языковой картине мира (на материале английского и испанского языков) / Д. К. Бахронова, З. Д. Рахимжонова. — Текст: непосредственный // Молодой ученый. — 2020. — №1 (291). — С. 225–228. — URL: https://moluch.ru/archive/291/65803/ (дата обращения: 10.02.2021). |
13 | Карасик В.И. Языковой круг: личность, концепты, дискурс. — Волгоград: Перемена, 2002. — 477 с. |
14 | Кирнозе З.И., Зинченко В.К., Зусман В.Г. Межкультурная коммуникация. От системного подхода к синергетической парадигме. — М.: Флинта : Наука, 2007. — 220 с. |
15 | Корнилов О.А. Языковые картины мира как производные национальных менталитетов. — М.: ЧеРо, 2003. — 349 с. |
16 | Орипов А. Танланган асарлар. 7-жилд. — Т., 2013. — 308 б. |
17 | Раҳим И. Чин муҳаббат. — Тошкент: ЎзССР давлат бадиий адабиёт нашриёти, 1960. — 284 б. |
18 | Султонов X. Онамнинг юрти. — Тошкент: Ғафур Ғулом номидаги Адабиёт ва санъат нашриёти, 1987. — 256 б. |
19 | Ўзбек тилининг изоҳли луғати. I жилд. — Тошкент: Ўзбекистон миллий энциклопедияси давлат илмий нашриёти, 2006. — 680 б. |
20 | Ўзбек тилининг изоҳли луғати. II жилд. — Тошкент: Ўзбекистон миллий энциклопедияси давлат илмий нашриёти, 2006. — 672 б. |
21 | Ўзбек тилининг изоҳли луғати. IV жилд. — Тошкент: Ўзбекистон миллий энциклопедияси давлат илмий нашриёти, 2008. — 608 б. |