8

Portfolio pedagogy being a relatively new educational technology has been widely used around the world in various educational situations, levels and contexts: ranging from primary to higher, professional development to career promotion. Features of portfolio technology, namely its convenience, cost-efficiency, and capacity to promote learner centered approach to learning and teaching have made it a widely used tool in assessing students’ achievements, facilitating their autonomy in learning, developing self-assessment, and reflective thinking skills, eventually leading them towards better employability opportunities. The aim of the given study was to review existing literature on theoretical foundations of portfolio technology in education and developing methodology of integrating the technology into higher education system of Uzbekistan. Secondary data analyzed in the study included both works of western scholars, CIS countries scholars and local scholars. Results of secondary data analysis indicate that the portfolio pedagogy heavily relies on such theories of learning as humanism, metacognitivism, and constructivism. In addition, the study indicates that there is a strong link between the above-mentioned theories of learning and learner-centered approaches to teaching, which is promoted by the current educational policies carried out by the government of Uzbekistan.

  • Read count 8
  • Date of publication 20-06-2021
  • Main LanguageIngliz
  • Pages93-113
Ўзбек

Портфолио технологияси нисабатан янги педагогик технология сифатида жаҳон миқёсида турли таълим тизимларида, контекст ва таълим босқичларида, хусусан, бошланғич таълимдан олий таълимгача, мутахассислар касбий тайёргарлигидан малака ошириш тизими контекстларида кенг қўлланилиб келинмоқда. Портфолио технологиясининг қулайликлари, жумладан, унинг тежамкорлиги, қулайлиги ва шахсга йўналтирилган таълимни қўллаши билан талаба ва ўқувчиларнинг билим, кўникма ва малакаларини баҳолашнинг, уларнинг мустақил таълим кўникмалари, ўз-ўзини баҳолаш ҳамда рефлексив фаолият малакаларини шакллантиришда беқиёс воситага айлантира олди. Мазкур тадқиқотда Ўзбекистон Республикаси олий таълим тизимида тил портфолиоси технологиясиини жорий қилиш мақсадида портфолио технологиясига оид мавжуд илмий адабиётларни таҳлил қилиш ва ушбу технологиянинг асосини ташкил қилувчи педагогик ва психологик қарашларни аниқлаш асосий мақсад сифатида олинди. Иккиламчи маълумотлар таҳлили ўз ичига хорижда ҳамда МДҲ мамлакатларида нашр қилинган илмий ишларни олди. Адабиётлар таҳлили шуни кўрсатдики, портфолио технологиясининг педагогик ва психологик асосларини гуманизм, когнитивизм, метакогнитивизм ва конструктивизм назариялари ташкил қилиб, ушбу назарияларнинг ўз навбатида шахсга йўналтирилган таълим ўртасида яқин боғлиқлик мавжуд. Шахсга йўналтирилган таълим бўлса ўз навбатида Ўзбекистон Республикаси томонидан олиб борилаётган таълим сиёсатларида ҳам алоҳида аҳамиятга эга.

Русский

Технология портфолио, будучи относительно новой образовательной технологией, широко используется во всем мире в различных образовательных ситуациях, уровнях и контекстах: от начального до высшего образования, от профессиональной подготовки до карьерного продвижения специалистов. Особенности технологии портфолио, а именно ее удобство, экономическая эффективность и способность продвигать личностноориентированный подход к обучению и преподаванию, сделали ее широко используемым инструментом оценки достижений студентов, способствующим их навыкам самообразования, развитию самооценки и навыков рефлексивного мышления, что в конечном итоге привело их к лучшим возможностям профессионального развития и трудоустройства. Целью данного исследования явился обзор существующей литературы по теоретическим основам технологии портфолио в образовании и разработка методологии интеграции этой технологии в систему высшего образования Республики Узбекистан. Вторичные данные, проанализированные в исследовании, включали как работы западных ученых, так и ученых стран СНГ. Результаты вторичного анализа данных свидетельствуют о том, что технология портфолио в значительной степени опирается на такие теории обучения и психологии, как гуманизм, когнитивизм, метакогнитивизм и конструктивизм. Кроме того, исследование показывает, что существует тесная связь между вышеупомянутыми теориями обучения и личностно-ориентированными подходами к обучению, чему способствует нынешняя образовательная политика, проводимая правительством Узбекистана.

English

Portfolio pedagogy being a relatively new educational technology has been widely used around the world in various educational situations, levels and contexts: ranging from primary to higher, professional development to career promotion. Features of portfolio technology, namely its convenience, cost-efficiency, and capacity to promote learner centered approach to learning and teaching have made it a widely used tool in assessing students’ achievements, facilitating their autonomy in learning, developing self-assessment, and reflective thinking skills, eventually leading them towards better employability opportunities. The aim of the given study was to review existing literature on theoretical foundations of portfolio technology in education and developing methodology of integrating the technology into higher education system of Uzbekistan. Secondary data analyzed in the study included both works of western scholars, CIS countries scholars and local scholars. Results of secondary data analysis indicate that the portfolio pedagogy heavily relies on such theories of learning as humanism, metacognitivism, and constructivism. In addition, the study indicates that there is a strong link between the above-mentioned theories of learning and learner-centered approaches to teaching, which is promoted by the current educational policies carried out by the government of Uzbekistan.

Author name position Name of organisation
1 URAZBAEV K.. Глобал таълим кафедраси мудири Тошкентдаги халқаро вестминстер университети
Name of reference
1 Abhakorn M. L. J. Investigating the use of student portfolios to develop students' metacognition in English as a foreign language learning //Journal of Language Teaching and Research. — 2014. — Vol. 5. — No. 1. — Р. 46–55. DOI:10.4304/jltr.5.1.46-55
2 Almusharraf A.M. Effect of E-Portfolio-Based Reflection-Enhancing Tasks on Female Saudi Student Teachers' Development of Reflective Practice With Respect to Lesson Planning and Teacher Research. — 2019, — No. 4, — P. 150–167 DOI:10.5296/ijl.v11i4.15342
3 Alzouebi K. Electronic portfolio development and narrative reflections in higher education: Part and parcel of the culture? //Education and Information Technologies. — 2020. — Vol. 25. — No. 2. — P. 997–1011. https://eric.ed.gov/?id=EJ1247081
4 Benson P. Autonomy in language learning. Harlow: Longman. 2001. — Р. 21– 40. https://www.pucsp.br/inpla/benson_artigo.pdf
5 Bruning R. H., Schraw G. J., Ronning R. R. Cognitive psychology and instruction. – Prentice-Hall, Inc., One Lake Street, Upper Saddle River, NJ 07458, 1999. https://eric.ed.gov/?id=ED439154
6 Burns A. (ed.). The Cambridge guide to second language teacher education. – Ernst Klett Sprachen, 2009. https://www.academia.edu/19807394/The_Cambridge_Guide_to_Second_Langua ge_Teacher_Education_Edited_by
7 Collins S. R. Transformative Dialogues: Teaching and Learning Journal, 2008. — Vol. 2. – No. 2. https://twww.kpu.ca/sites/default/files/Teaching%20and%20Learning/TD.2.2 _Collins_Applied_Construct
8 Cook V. Second language learning and language teaching. – Routledge, 2013. https://www.routledge.com/rsc/downloads/Second_language_learning_and_langua ge_teaching_styles.pdf
9 Corcoran C. A., Leahy R. Growing professionally through reflective practice //Kappa Delta Pi Record. — 2003. — Vol. 40. — No. 1. — С. 30–33.
10 Council of Europe. Council for Cultural Co-operation. Education Committee. Modern Languages Division. Common European Framework of Reference for Languages: learning, teaching, assessment. – Cambridge University Press, 2001. — Р. 26. // https://rm.coe.int/16802fc1bf
11 Dalziel F. A flexible approach to the use of the European Language Portfolio in higher education contexts //Language Learning in Higher Education. — 2012. — Vol. 1. — No. 1. — Р. 179–194.
12 Dewey J. How we think: A restatement of the relation of reflective thinking to the educative process. – Houghton Mifflin, 1933. https://archive.org/details/howwethinkrestat00dewerich/page/n1/mode/2up
13 Dickinson L., Wenden A. Special issue on autonomy //System. — 1995. — Vol. 23. — No. 2. — Р. 11–21.
14 Hyde A. A., Bizar M. Thinking in context: Teaching cognitive processes across the elementary school curriculum. – Longman Pub Group, 1989. https://archive.org/details/thinkingincontex0000hyde/page/n5/mode/2up
15 Johnson K. E. Language teacher education.The Routledge handbook of English language teaching. — Routledge, 2016. — 610 р.
16 Kolb D. A. The process of experiential learning. Experiential learning: experience as the source of learning and development. — Prentice-Hall, Inc., 1984. — Р. 20–38. https://www.researchgate.net/publication/235701029_Experiential_Learning_Expe rience_As_The_Source_Of_Learning_And_Development
17 König E., Zedler P. Theorien der Erziehungswissenschaft: Einführung in Grundlagen, Methoden und praktische Konsequenzen. – Deutscher Studien-Verlag, 1998. https://docplayer.org/82418582-Theorien-der-erziehungswissenschaft.html
18 Kumaravadivelu B. Rethinking global perspectives and local initiatives in language teaching //Language teachers and teaching: Global perspectives and local initiatives. – 2013. – Vol. — Р. 317–323. https://www.bkumaravadivelu.com/articles %20in%20pdfs/20
19 Latkovska E., Rutka L. The European Portfolio for Student Teachers of Languages (EPOSTL) as a Means of Self-Assessment //PedagoģijaunSkolotājuIzglītība. — 2014. — Vol. 3. — Р. 117–119
20 Lightbown P. M., Spada N. How languages are learned 4th edition-Oxford Handbooks for Language Teachers. — Oxford university press, 2013. —304 р.
21 Little D. Learner autonomy, self-assessment and language tests: Towards a new assessment culture. //Independent language learning: Building on experience, seeking new perspectives. — 2011. — Р. 25–39.
22 Lyons N. Reflection in teaching: Can it be developmental? A portfolio perspective //Teacher Education Quarterly. 1998. — Р. 115–127. https://www.journals.aiac.org.au/index.php/IJELS/article/view/3117/0
23 Mansvelder-Longayroux D. D., Beijaard D., Verloop N. The portfolio as a tool for stimulating reflection by student teachers //Teaching and teacher education. – 2007. – VOL. 23. — No. 1. — P. 47–62. https://depts.washington.edu/comgrnd/ccli/papers/MansvelderLongayroux_etal_PortfolioAsToolStimulatingReflectionByStudentTeachers-jy.pdf
24 McMillan J. H., Hearn J. Student self-assessment: The key to stronger student motivation and higher achievement //Educational Horizons. – 2008. – Vol. 87. – No. 1. — P. 40–49. https://www.researchgate.net/publication/285278441_Student_selfassessment_The_key_to_stronger_student_motivation_and_higher_achievement
25 Mirici I. H., Hergüner S. A Digital European Self-Assessment Tool for Student Teachers of Foreign Languages: The EPOSTL //Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET. – 2015. – Vol. 14. — P. 1–10. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ EJ1057332.pdf
26 Mokhtari K. et al. Portfolio assessment in teacher education: Impact on preservice teachers' knowledge and attitudes //Journal of Teacher Education. – 1996. – Vol. 47. — No. 4. — P. 245–252. DOI:10.1177/0022487196474002
27 Moon J. A. A handbook of reflective and experiential learning: Theory and practice. — Psychology Press, 2004. — 252 p.
28 Murphy S. M. Introduction: Reflection—in portfolios and beyond //The Clearing House. – 1998. — Vol. 72. — No.1. — P. 7–9.
29 Ní Dhiorbháin A. Exploring the potential of the European Portfolio for Student Teachers of Languages (EPOSTL) as a reflective tool in initial primary teacher education //Irish Educational Studies. — 2019. — Vol. 38. — No. 3. — P. 401–417.
30 Oxford R. Language learning strategies //New York. – 1990. – Vol. 3. https://researchcommons.waikato.ac.nz/bitstream/handle/10289/3328/?sequence=1
31 Pires Pereira Í. S., Cristo Parente M. C., Vieira da Silva C. Guided portfolio writing as a scaffold for reflective learning in in-service contexts: a case study //Teacher Development. — 2016. — Vol. 20. — No. 5. — P. 614–630.
32 Richards J. et al. Longman dictionary of applied linguistics //RELC Journal. — 1986. — Vol. 17. — No.2. — P. 105–110.
33 Rieger A., Radcliffe B. J., Doepker G. M. Practices for developing reflective thinking skills among teachers //Kappa Delta Pi Record. — 2013. — Vol. 49. — No. 4. — P. 184–189.
34 Roberts J. Language teacher education. — Routledge, 2016. — 352 p.
35 Rodgers C. Defining reflection: Another look at John Dewey and reflective thinking. Teachers college record. — 2002. — Vol. 104. — No. 4. — P. 842–866.
36 Schärer R. Revisiting the principles and functions of the European Language Portfolio with a focus on tertiary education //Language Learning in Higher Education. — 2012. — Vol. 1. —No. 1. — P. 143–161.
37 Schraw G., Moshman D. Metacognitive theories //Educational psychology revie53w. — 1995. — Vol. 7. — No. 4. — P. 351–371.
38 Schunk D. H. Learning theories an educational perspective sixth edition. — Pearson, 2012. — 252 p.
39 Schunk D. H., Usher E. L. Assessing self-efficacy for self-regulated learning //Handbook of self-regulation of learning and performance. — 2011. — p. 282–297.
40 Shepard L. The role of classroom assessment in teaching and learning. – 2001. https://www.researchgate.net/publication/247980405_The_Role_of_Classroom_A ssessment_in_Teaching_and_Learning
41 Soodmand Afshar H., Farahani M. Inhibitors to EFL teachers' reflective teaching and EFL learners' reflective thinking and the role of teaching experience and academic degree in reflection perception //Reflective Practice. – 2018. – Vol. 19. — No. 1. — P. 46–67. DOI:10.1080/14623943.2017.1351353
42 Wade R. C., Yarbrough D. B. Portfolios: A tool for reflective thinking in teacher education? //Teaching and teacher education. — 1996. — Vol. 12. — No. 1. — P. 63–79.
43 Wang P. Constructivism and learner autonomy in foreign language teaching and learning: To what extent does theory inform practice //Theory and Practice in Language Studies. — 2011. — Vol. 1. — No. 3. — P. 273–277.
44 Wedelin D., Adawi T. Teaching mathematical modelling and problem solvingA cognitive apprenticeship approach to mathematics and engineering education. — 2014. — P. 49–55. DOI:10.3991/ijep.v4i5.3555
45 Wenden A. L. Metacognitive knowledge and language learning1 //Applied linguistics. —1998. — Vol. 19. — No. 4. — P. 515–537.
46 Winn W., Snyder D. Cognitive perspectives in psychology 112-142 //Handbook of research for educational communications and technology. New York: Simon and Schuster Macmillanm. 1998.
47 Woolfolk A. Educational Psychology: global edition. — Pearson, 2010. — 355 p.
48 Yager R. E., Lutz M. V. Integrated science: The importance of "how" versus "what"//School science and Mathematics. — 1994. — Vol. 94. — No. 7. — P. 338– 346.
49 Ахмедова Л.VOL. Личностно-ориентированный подход к современному обучению и воспитанию студентов высших учебных заведений Республики Узбекистан. // Foreign Languages in Uzbekistan — 2016. — 4(12). — С. 255– 259. https://journal.fledu.uz/ru/lichnostno-orientirovannyj-podhod-ksovremennomu-obucheniyu-i-vospitaniyu-studentov-vysshih-uchebnyh-zavedenijrespubliki-uzbekistan/
50 Бондаренко Т. А. Педагогические условия формирования рефлексивной культуры у студентов. дисс. кандидата педагогических наук. 1999. — 191 с. https://www.dissercat.com/content/pedagogicheskie-usloviya-formirovaniyarefleksivnoi-kultury-u-studentov (04. 06. 2021)
51 Вертинская О. Э. Генезис конструктивистских тенденций в аналитической философии: дис. — Мурманск, 2005. — 180 с. — URL: https://www.dissercat.com/content/genezis-konstruktivistskikh-tendentsii-vanaliticheskoi-filosofii (04, 06. 2021)
52 Загвоздкин В.К. Метод портфолио – нечто больше, чем просто альтернативный способ оценки. — URL: http://childpsy.ru/lib/articles/id/10448.php (дата обращения: 28.02.2021).
53 Крузе И. И. Профессионально-ориентированный языковой портфель как интегральная технология иноязычного образования студентов-юристов. 2017. https://www.dissercat.com/content/professionalno-orientirovannyi-yazykovoiportfel-kak-integralnaya-tekhnologiya-inoyazychnogo (04.06.2021)
54 Крузе И. И. Языковой портфель как лингводидактическая технология иноязычного профессионально ориентированного обучения студентов. — М.: ЮНИТИ–ДАНА. 2016. — 135 c.
55 Мирошникова О. Х. Формирование профессионально-языковых компетенций в системе естественнонаучного образования на основе технологии языкового портфеля //Дисс. канд. пед. наук. — Ростов-на-Дону, 2008. https://www.dissercat.com/content/formirovanie-professionalnoyazykovykh-kompetentsii-v-sisteme-estestvennonauchnogo-obrazovan/read
56 Модулина О. Б. Формирование рефлексивной позиции педагогов в процессе курсовой подготовки. //Ярославский педагогический вестник. — 2008. — №. 2. — С. 52–56.
57 Мурашева Е. С. Потенциал языкового портфеля в формировании субъектности младших школьников. //Иностранные языки в школе. — 2014. — №. 7. — С. 44–49.
58 Полат Е.С. Новые педагогические технологии в системе образования. — М.: Academa, 2000. — 270 с.
59 ПФ-4947-сон 07.02.2017 Ўзбекистон Республикасини янада ривожлантириш бўйича ҳаракатлар стратегияси тўғрисида. — URL: https://lex.uz/docs/3107036
60 Романова Е. В. Модель рефлексии учебно-профессиональной деятельности в процессе обучения будущих учителей. //Проектирование и реализация образовательного процесса на основе ФГОС ВО. – 2016. — С. 300– 303.
61 Степанов, С. Ю., И. Н. Семенов. Психология рефлексии: проблемы и исследования. Вопросы психологии. 1985. — C. 31–39. — URL: https://publications.hse.ru/articles/78303563
62 Сычева А. В. Инновационный подход к повышению профессиональной квалификации лингвиста-преподавателя в рамках требований общеевропейских компетенций. —Майкоп, 2004. — 197 с.
63 Тазутдинова Э. Х. Учебный портфолио в системе подготовки студента к будущей педагогической деятельности. — Казань. 2010. — 200 с.
64 Федотова, Е.Е. Теоретическая рефлексия динамики идентичности. URL: https://psihter.ru/psihologiya-lichnosti/refleksiya (дата обращения: 28.02.2021). [Fedotova, E.E. Teoreticheskaja refleksija dinamiki identichnosti. — URL: https://psihter.ru/psihologiya-lichnosti/refleksiya (data obrashhenija: 28.02.2021).]
65 Халилова Н. Рефлексив технологияларни таълим жараёнларига тадбиқ қилишнинг психологик асослари. — URL: https://cyberleninka.ru/article/n/uvchilarda-refleksiv-k-nikmalarni-shakllantirishva-rivozhlantirish-zharayonlarini-takomillashtirish-modeli/viewer
66 Хутыз З. М. Педагогическая рефлексия в деятельности педагога. //Science Time. — 2015. – №. 3 (15). — 560–564. https://cyberleninka.ru/article/n/pedagogicheskaya-refleksiya-v-deyatelnostipedagoga/
67 Шахова Т. М. Формирование познавательных и регулятивных универсальных учебных действий средствами тематического и рефлексивного языкового портфеля //Ученые записки Забайкальского государственного университета. Серия: Профессиональное образование, теория и методика обучения. – 2013. – №. 6 (53). https://socionet.ru/publication.xml?h=spz:cyberleninka:31895:14984859 (04. 06. 2021).
Waiting