13

Миллий методикамиз узоқ ривожланиш йўлини босиб ўтди. Бу йўлда бой тажрибалар тўпланди. Улардаги энг устувор жиҳатлардан бири — таълим ва тарбиянинг уйғунлигига эришишга асосланганлигидир. Айни мана шу жиҳатнинг мунтазам ва узлуксизлиги таълим-тарбия жараёнининг кафолатланишини таъминлаган эди. Шунга қарамай, бу ривожланиш бир текисда кечган эмас: ушбу жараёнда кўплаб ўзгаришлар, янгиланишлар, хато ва камчиликлар ҳам учрайди. Ушбу силсилада мумтоз жанрлар тизими, хусусан, ғазал жанрини ўрганиш ҳам алоҳида, ўзига хос ўринга эга. Зеро, ғазал ўтмиш мумтоз адабиётимиздаги энг фаол ва оммавий жанрлардан. Шунга кўра, у қадимдан нафақат миллий методикамизнинг, балки миллий таълим-тарбия жараёнининг ҳам ажралмас қисмига айланиб улгурган. Ушбу мақолада жадидчилик ҳаракатининг йирик намояндалари Мунавварқори Абдурашидхонов, Абдурауф Фитрат ва Абдулла Авлонийнинг янги усулдаги мактаблар учун ёзилган дарслик ва ўқув қўлланмалари, илмий-танқидий мақолаларига таяниб, ХХ аср бошларидаги мактабда ғазал жанрини ўқитишга оид тажриба ва қарашлар таҳлил этилган. Уларнинг ўз давридаги дарслик ва ўқув қўлланмалари учун ўқитиш воситалари, жумладан, ғазалларни танлашдаги принциплари, ўқитишда қўллаган усуллари ўрганилиб, бу борадаги ҳаракатларнинг илмий-методик баҳосини беришга ҳаракат қилинган. Шунингдек, мазкур усулларнинг бугунги замонавий адабий таълимдаги ўрни ва аҳамияти қиёслаб кўрсатилган.

  • Read count 13
  • Date of publication 20-06-2021
  • Main LanguageO'zbek
  • Pages128-136
Ўзбек

Миллий методикамиз узоқ ривожланиш йўлини босиб ўтди. Бу йўлда бой тажрибалар тўпланди. Улардаги энг устувор жиҳатлардан бири — таълим ва тарбиянинг уйғунлигига эришишга асосланганлигидир. Айни мана шу жиҳатнинг мунтазам ва узлуксизлиги таълим-тарбия жараёнининг кафолатланишини таъминлаган эди. Шунга қарамай, бу ривожланиш бир текисда кечган эмас: ушбу жараёнда кўплаб ўзгаришлар, янгиланишлар, хато ва камчиликлар ҳам учрайди. Ушбу силсилада мумтоз жанрлар тизими, хусусан, ғазал жанрини ўрганиш ҳам алоҳида, ўзига хос ўринга эга. Зеро, ғазал ўтмиш мумтоз адабиётимиздаги энг фаол ва оммавий жанрлардан. Шунга кўра, у қадимдан нафақат миллий методикамизнинг, балки миллий таълим-тарбия жараёнининг ҳам ажралмас қисмига айланиб улгурган. Ушбу мақолада жадидчилик ҳаракатининг йирик намояндалари Мунавварқори Абдурашидхонов, Абдурауф Фитрат ва Абдулла Авлонийнинг янги усулдаги мактаблар учун ёзилган дарслик ва ўқув қўлланмалари, илмий-танқидий мақолаларига таяниб, ХХ аср бошларидаги мактабда ғазал жанрини ўқитишга оид тажриба ва қарашлар таҳлил этилган. Уларнинг ўз давридаги дарслик ва ўқув қўлланмалари учун ўқитиш воситалари, жумладан, ғазалларни танлашдаги принциплари, ўқитишда қўллаган усуллари ўрганилиб, бу борадаги ҳаракатларнинг илмий-методик баҳосини беришга ҳаракат қилинган. Шунингдек, мазкур усулларнинг бугунги замонавий адабий таълимдаги ўрни ва аҳамияти қиёслаб кўрсатилган.

Русский

Национальная методика прошла долгий путь развития. В этом направлении накоплен богатый опыт. Одним из приоритетных направлений в ней выделяется соответствие обучения и воспитания. Постоянство и непрерывность — именно эти аспекты обеспечили гарантию процессам образования и воспитания. Несмотря на это, развитие шло не всегда плавно: естественно и то, что в этом процессе, естественно, были изменения, нововведения и ошибки. В цепочке изучения системы классических жанров изучение газели имеет определенное место. Поскольку газель была одной из общераспространенных и активных жанров классической литературы, которая успела найти прочное место не только в национальной методике преподавания литературы, но и в национальной системе обучения и воспитания молодежи. В настоящей статье на основе учебников и учебных пособий, написанных для новометодных школ, и литературнокритических статьей таких представителей движения джадидизма, как Мунаваркори Абдурашидханов, Абдурауф Фитрат и Абдулла Авлоний, осуществлён анализ опыта и точки зрения относительно обучения газели в школах в начале ХХ века. Определены основные принципы отбора учебных материалов, в том числе и газелей, а также методы и формы обучения, которые применялись при обучении газели, дана научно-методическая оценка этих опытов. А также показаны роль и место этих форм и методов в системе современной методики преподавания литературы.

English

The national methodology has come a long way of development. A wealth of experience has been accumulated in this direction. One of their priorities is based on the combination of education and upbringing. The regularity and continuity of this aspect also ensured the guarantee of the educational process. However, the development has not been smooth: it is natural that in the process there will be many chanGES, updates, errors and omissions. The system of classical genres, including the study of the ghazal genre, has a special place in this series. After all, ghazal was the most active and popular genre in our classical literature. Therefore, it has long been an integral part not only of our national methodology, but also in the national system of teaching and educating young people. This article analyzes the experience and views on teaching the ghazal genre in schools in the early twentieth century, based on textbooks and manuals, scientific and critical articles for new schools which were written by the great representatives of the Jadid movement Munavvarqori Abdurashidkhonov, Abdurauf Fitrat and Abdulla Avloni. By studying the basic principles of the selection of educational materials, including the ghazal, as well as the methods and forms of teaching that were used in teaching the ghazal a scientific and methodological assessment of these efforts is given. The role and importance of these methods in modern literary education are also presented in a comparative way.

Name of reference
1 Абдулла Авлоний. Танланган асарлар. Икки жилдлик. 1-жилд. Шеърлар, ибратлар. — Тошкент: Маънавият, 2009. — 272 б.
2 Абдурашидхонов М. Танланган асарлар. — Тошкент: Маънавият, 2003. — 198 б.
3 Афоқова Н. Жадид ғазалиёти. — Тошкент: Фан, 2005. — 34 б.
4 Долимов У. Жадид мактаблари: уларда она тили ва адабиёт ўқитишнинг илмий-назарий ҳамда амалий асослари. Пед.фан.док.....дисс. автореферати. — Т., 2008. — 44б.
5 Долимов С. Умр сабоқлари. — Тошкент: Ўқитувчи, 1978. — 80 б.
6 Долимов У. Ифодали ўқиш методининг асосчиси. // Тил ва адабиёт таълими журнали. — 2006. — № 2. — Б. 22–26.
7 Зуннунов А. Ўзбек адабиёти методикаси тарихидан очерклар. — Тошкент: Ўқитувчи, 1973. — 160 б.
8 Йўлдошев Қ. Янгиланган педагогик тафаккур ва умутаълим мактабларида адабиёт ўқитишнинг илмий-методик асослари. Пед.фан.док.....дисс. — Т., 1996. —302 б.
9 Мактабхона // Ўзбекистон миллий энциклопедияси. 5-жилд. — Тошкент: Ўзбекистон миллий энциклопедияси нашриёти, 2000. — 412 б.
10 Тўхлиев Б. Адабиёт ўқитиш методикаси. Амалий ва лаборатория машғулотлари. — Т.: Алишер Навоий номидаги Ўзбекистон миллий кутубхонаси, 2012. — 144 б.
11 Фитрат А. Адабиёт қоидалари. — Тошкент: Ўқитувчи, 1995. — 112 б.
12 Фитрат. А. Танланган асарлар. 6 жилдлик. 5-жилд. — Тошкент: Маънавият, 2010. — 304 б.
13 Қосимов Б. Абдулла Авлоний. Адабий-педагогик портрет. — Тошкент: Ўқитувчи, 1979. — 56 б.
Waiting