14

В мире идет активное освоение новых цифровых технологий в области журналистики. Узбекистан не отстает от международных тенденций и активно осваивает эту сферу. Цифровые медиатехнологии страны более мобильны, востребованны, чем другие области медиаиндустрии. Известно, что эффективность использования современных технологий в таких областях, как архитектура, промышленность, производство, повышает маркетинговую активность вузов. В статье рассматривается вопрос возможности и перспективы VRтехнологий по научным исследованиям зарубежных ученых в области цифровых медиа. Автор данной статьи рассматривает интерпретацию теоретических подходов к иммерсивной журналистике зарубежных ученых. Существует много способов достижения эффекта погружения. Одним из них является применение технологий виртуального мира, то есть погружение в среду виртуальной жизни. Технологии виртуализации имеют историю в несколько десятилетий. В статье рассматриваются результаты научных исследований, которые показывают, что иммерсивная журналистика является эффективным направлением развития журналистики в целом. Автор подчеркивает необходимость уделять серьезное внимание подготовке специалистов в этом направлении. В статье утверждается, что исследования показывают последствия виртуальной реальности и ее «погружение» в сознание человека, положительные результаты которого требуют введения в их применение определенных этических норм. Также VRтехнология как основополагающая среда нового направления в журналистике является главным объектом изучения с теоретической, практической и психологической точек зрения, которые необходимо анализировать в отечественных научных исследованиях.

  • Read count 14
  • Date of publication 20-06-2021
  • Main LanguageRus
  • Pages231-241
Русский

В мире идет активное освоение новых цифровых технологий в области журналистики. Узбекистан не отстает от международных тенденций и активно осваивает эту сферу. Цифровые медиатехнологии страны более мобильны, востребованны, чем другие области медиаиндустрии. Известно, что эффективность использования современных технологий в таких областях, как архитектура, промышленность, производство, повышает маркетинговую активность вузов. В статье рассматривается вопрос возможности и перспективы VRтехнологий по научным исследованиям зарубежных ученых в области цифровых медиа. Автор данной статьи рассматривает интерпретацию теоретических подходов к иммерсивной журналистике зарубежных ученых. Существует много способов достижения эффекта погружения. Одним из них является применение технологий виртуального мира, то есть погружение в среду виртуальной жизни. Технологии виртуализации имеют историю в несколько десятилетий. В статье рассматриваются результаты научных исследований, которые показывают, что иммерсивная журналистика является эффективным направлением развития журналистики в целом. Автор подчеркивает необходимость уделять серьезное внимание подготовке специалистов в этом направлении. В статье утверждается, что исследования показывают последствия виртуальной реальности и ее «погружение» в сознание человека, положительные результаты которого требуют введения в их применение определенных этических норм. Также VRтехнология как основополагающая среда нового направления в журналистике является главным объектом изучения с теоретической, практической и психологической точек зрения, которые необходимо анализировать в отечественных научных исследованиях.

Ўзбек

Дунё миқёсида журналистика соҳаси янги рақамли технологияларни фаол ўзлаштириб бормоқда. Ўзбекистон миқёсида рақамли медиа технологиялари қурилмалари илмий тадқиқотлари ўрганилиш даражаси медиа оламининг бошқа соҳаларига қараганда анча илгарилаб кетди. Ушбу мақолада рақамли медиа платформанинг янги ахборот ускуналари ҳақида фикр юритилади. Сўнгги пайтларда иммерсив журналистика медиа тадқиқотчилари ва соҳа вакилларининг муҳокама мавзусига айланди. Ғарб олимларининг бу борадаги илмий тадқиқотларини ўрганиш жараёнида ахборот узатишнинг янги – панорамали кўриниши ахборот истеъмолчисини воқеликнинг бевосита иштирокчиси сифатида намоён бўлишини талқин этаётганларининг гувоҳи бўлдик. Мазкур илмий мақола VR технологияларининг имкониятлари ва самараси хорижий медиаолимлари томонидан рақамли технологиялар бўйича олиб борилаётган тадқиқот ишларига асосланган масалаларни қамраб олган. Муаллиф ўз мақоласида иммерсия эффекти ахборот маҳсулотларини ишлаб чиққан ва амалий тадқиқотларини олиб борган компания, университетлар, марказлар, алоҳида изланувчилар ишини батафсил ёритиб берган. Мазкур технологик янгиликка катта қизиқишларнинг сабабларидан бири асли ҳаётий ҳақиқатга худди ўхшаш бўлган воқеликларни, образларни юқори аниқликда рақамли нусхасини яратиш имкониятига эга технологиялардир. Унинг яна бир хусусияти – журналистик фаолиятда ахборот “иштирокчиси” эффектида ахборот узатиш имкониятидир. Иммерсив журналистикага назарий ёндошувлар талқини дунё олимлари ўртасида аллақачон баҳс ва мунозаралар мавзусига айланган. Иммерсия эффектига эришишнинг кўплаб усуллари мавжуд. Булардан бири виртуал дунё технологияларини қўллаш, яъни виртуал ҳаёт муҳитига шўнғишдир. Виртуаллаштириш технологиялари бир неча ўн йиллик тарихга эга. Шунингдек, VR технологиялар журналистикада янги йўналишнинг асоси бўлиб, назарий, илмий, амалий ва психологик нуқтаи-назардан тадқиқотлар объекти сифатида миллий тадқиқотлардаги илмий таҳлилларда ўз аксини топиши зарур.

English

The world is actively developing new digital technologies in the field of journalism. Uzbekistan does not lag behind international trends and is actively developing this area. The country's digital media technologies are more mobile and in demand than other areas of the media industry. It is known that the effectiveness of the use of modern technologies in such areas as architecture, industry, manufacturing, increases the marketing activity of universities. This scientific article examines the issue of the possibility and prospects of VR technologies in scientific research of foreign scientists in the field of digital media. The author of this article examines the interpretation of theoretical approaches to immersive journalism by foreign media scientists. There are many ways to achieve an immersive effect. One of them is the use of technologies of the virtual world, that is, immersion in the environment of virtual life. Virtualization technologies have a history of several decades. The improvement of this technology will be reflected in the future as a universal media communication channel. This article examines the results of scientific studies that show that immersive journalism is an effective direction for the development of journalism in general. The author emphasizes the need to pay serious attention to the training of specialists on this platform. The article argues that studies show the consequences of virtual reality and its "immersion" in human consciousness, the positive results of which require the introduction of certain ethical standards in their application. Also, VR technology, as a fundamental medium of a new direction in journalism, is the main object of study from a theoretical, scientific, practical and psychological point of view, which must be analyzed in domestic scientific research.

Author name position Name of organisation
1 SAIDOVA M.O. Ўқитувчи Халқаро журналистика назарияси ва амалиёти кафедраси Ўзбекистон Давлат жаҳон тиллари университети
Name of reference
1 Благов Ю.В. Иммерсивная журналистика в медиареальности. // Вестник Волжского университета им Татищева. — 2017. — № 3. https://cyberleninka.ru/article/n/immersivnaya-zhurnalistika-vmediarealnosti. Дата обращения: 27.04.2020
2 Ибраева Г.Ж. Иммерсивная журналистика как новая цифровая платформа медиакоммуникации // Вестник КазНУ. — 2017. — № 3. C. 4–15. — URL: https://www.kaznu.kz/content/files/pages/ 20.pdf.
3 Качкаева А. Мультимедийная журналистика. Учебник. ВШЭ. — Москва, 2017. — 277 с.
4 Мўминов Ф., Баротов Ш. Очиқ ахборот тизимларида ахборотпсихологик хавфсизлик. — Т.: Янги авлод, 2013. — 198 б.
5 Смолин А.А., Жданов Д.Д. Системы виртуальной, дополненной и смешанной реальности. Санкт-Петербург: Университет ИТМО, 2018. — 61 c. — URL: https://books.ifmo.ru/file/pdf/2321.pdf
6 Хансен Марк Б.Н. Новая философия для новых медиа // Антология медиафилософии / Редактор-составитель В. В. Савчук. — СПб.: Издательство РХГА, 2013. — С. 264-269.
7 https://cyberleninka.ru/article/n/immersivnaya-zhurnalistika-podhodyk-teorii-i-problemam-obrazovaniya. Дата обращения: 29.03.2020.
8 http://www.mediakritika.by/article/4474/centr-naytov-provodit-onlaynkurspo-zhurnalistike
9 https://cyberleninka.ru/article/n/ob-ispolzovanii-virtualnoy-idopolnennoy-realnosti. (23.04.2020).
10 https://regulation.gov.uz/ru/document/10574.
11 http://jrnlst.ru/content/virtualnoe-dlya-realnogo-novyeizmereniya. Дата обращения: 20.05.2020.
12 https://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=immersive%20vr. Дата обращения: 23.04.2020
13 https://www.youtube.com/watch?v=wvXPP_0Ofzc
14 https://themedia.center/2015/09/04/eticheskiy-realiti-chek-dlyazhurnalistiki virtualnoy-realnosti/
15 https://lpgenerator.ru/blog/2016/10/11/budushee-bez-ekranov-kakvirtualnaya-realnost-izmenit-sposob-nashego-vzaimodejstviya-stehnologiyami/.
Waiting