Ушбу мақолада бизнинг бугун қарашларимизни бутунлай ўзгартиришимиз кераклиги, замонавий глобаллашган дунёда “Нафс” устидан ҳукмрон бўла олиш бизнинг имкониятларимиздан ташқарида, бунга кучимиз етмайди деган қарашдан воз кечиш лозимлиги асолаб берилган. “Нафс”нинг инсон табиатидаги зотий, хулқидаги сифатий, амалларидаги феълий белгилари ва кўринишлари вақт, макон ва замон нуқтаи назаридан таҳлил қилиб чиқилган.
Нафс устидан ҳукмронликка хоҳишнинг ўзи билан дарҳол эришиб бўлмайди. Бу йўлда росмана меҳнат қилиш ва ўзининг руҳий кўникмаларинининг сифати ва имкониятларини билиб олиб, шунга қараб ҳаракат қилган инсон эришади деган таҳлилий хулоса берилган. Нафсни тарбиялашда асосан детерминизм назарияси нуқтаи назаридан ёндошилса уни амалга ошириш мумкин эканилигига кўрсатиб берилган. Детерминизм назарияси барча хатти-ҳаракатларимиз, фикр ва одатларимизнинг мажбурий мотив ёки сабаб таъсирида юзага келгани ва бу қаттиққўл мажбур қилувчи объектларга қарши чиқиш учун бизда мутлақо куч-қувват йўқ экани, шу сабабдан ўз хатти-ҳаракатларимизнинг нуқсон ва камчиликлари учун умуман масъул эканлигимизни англаш муҳим ҳисобланади. Нафсни тарбиялаш детерминизмда генлардан ташқари теварак-атроф, таълим, тарбия, фикрий савия, дўстлар давраси, яшаб турган муҳит, китоблар, кузатувлар, тадқиқотлар, одатлар ва тамойиллар каби бир талай ташқи ва ички сабабларга боғлиқ эканлиги кўрсатиб берилган.
This article argues that we need to completely change our views today, that in the modern globalized world, it is beyond our capabilities to dominate the “Nafs”, that we need to abandon the view that we are powerless to do so. The inherent characteristics and manifestations of the “Nafs” in human nature, qualitative in behavior, and verbal in actions are analyzed from the perspective of time, space, and space.
Domination over the Nafs cannot be achieved immediately by will alone. An analytical conclusion is given that a person who works hard on this path and knows the quality and capabilities of his spiritual abilities and acts accordingly can achieve it. It is shown that it is possible to implement it if the upbringing of the Nafs is approached mainly from the perspective of the theory of determinism. The theory of determinism states that all our actions, thoughts, and habits are caused by a compelling motive or cause, and that we have absolutely no power to resist these compelling objects, and therefore we are entirely responsible for the shortcomings and shortcomings of our actions. It is shown that in determinism, the upbringing of the soul depends on a number of external and internal factors, such as the environment, education, upbringing, intellectual level, circle of friends, living environment, books, observations, research, habits, and principles, in addition to genes.
Ушбу мақолада бизнинг бугун қарашларимизни бутунлай ўзгартиришимиз кераклиги, замонавий глобаллашган дунёда “Нафс” устидан ҳукмрон бўла олиш бизнинг имкониятларимиздан ташқарида, бунга кучимиз етмайди деган қарашдан воз кечиш лозимлиги асолаб берилган. “Нафс”нинг инсон табиатидаги зотий, хулқидаги сифатий, амалларидаги феълий белгилари ва кўринишлари вақт, макон ва замон нуқтаи назаридан таҳлил қилиб чиқилган.
Нафс устидан ҳукмронликка хоҳишнинг ўзи билан дарҳол эришиб бўлмайди. Бу йўлда росмана меҳнат қилиш ва ўзининг руҳий кўникмаларинининг сифати ва имкониятларини билиб олиб, шунга қараб ҳаракат қилган инсон эришади деган таҳлилий хулоса берилган. Нафсни тарбиялашда асосан детерминизм назарияси нуқтаи назаридан ёндошилса уни амалга ошириш мумкин эканилигига кўрсатиб берилган. Детерминизм назарияси барча хатти-ҳаракатларимиз, фикр ва одатларимизнинг мажбурий мотив ёки сабаб таъсирида юзага келгани ва бу қаттиққўл мажбур қилувчи объектларга қарши чиқиш учун бизда мутлақо куч-қувват йўқ экани, шу сабабдан ўз хатти-ҳаракатларимизнинг нуқсон ва камчиликлари учун умуман масъул эканлигимизни англаш муҳим ҳисобланади. Нафсни тарбиялаш детерминизмда генлардан ташқари теварак-атроф, таълим, тарбия, фикрий савия, дўстлар давраси, яшаб турган муҳит, китоблар, кузатувлар, тадқиқотлар, одатлар ва тамойиллар каби бир талай ташқи ва ички сабабларга боғлиқ эканлиги кўрсатиб берилган.
В этой статье утверждается, что сегодня нам необходимо полностью изменить свои взгляды и отказаться от мнения, что овладение «Нафс» в современном глобализированном мире находится за пределами наших возможностей и что мы бессильны сделать это. Врожденные характеристики и проявления «нафс» в человеческой природе, качественные характеристики в человеческом поведении, а также вербальные характеристики и проявления в человеческих действиях анализируются с точки зрения времени, пространства и пространства.
Господство над собой не может быть достигнуто немедленно посредством одной лишь воли. Аналитический вывод заключается в том, что человек, который упорно трудится на этом пути, осознает качество и возможности своих духовных способностей и действует соответствующим образом, добьется успеха. Было показано, что самодисциплины можно достичь, если подходить к ней, прежде всего, с точки зрения теории детерминизма. Теория детерминизма утверждает, что все наши действия, мысли и привычки движимы непреодолимым мотивом или причиной, и что у нас нет абсолютно никакой силы сопротивляться этим непреодолимым объектам, и поэтому важно понимать, что мы полностью ответственны за недостатки и изъяны наших действий. В детерминизме показано, что развитие души зависит от многих внешних и внутренних факторов, таких как гены, окружающая среда, образование, воспитание, интеллектуальный уровень, круг общения, среда обитания, книги, наблюдения, исследования, привычки и принципы.
№ | Author name | position | Name of organisation |
---|---|---|---|
1 | Absattorov B.. | dotsent, falsafa fanlari PhD | University of Businessand Science Toshkent, |
№ | Name of reference |
---|---|
1 | 1. Абдулазиз Мансур. Қуръони Карим маъноларининг таржима ва тафсири. Бақара сураси 29-оят. 4-қайта нашр. – Тошкент.: “Шарқ”, 2012. |
2 | 2. Тоҳир Малик. Одамийлик мулки – Ҳусни хулқ. – Тошкент.: “Шарқ”, 2022. – Б.258. |
3 | 3. Муҳаммад Зоҳид Қутқу. Нафс нимадир. Таржимон Зебунисо Ҳусайн қизи. –Тошкент.: “Шарқ”, 2021. – Б 30-198. |
4 | 4. Шадриков В.Д. Психологическая характеристика нормального человека, или познай самого себя. – М.: “Унверситетская книга”, 2009. – С.29-30. |
5 | 5. Невзат Тархан. Туйғулар психологияси. Таржимон С.Сарвар қизи. – Тошкент.: “Янги аср авлоди”, 2023. – Б.178. |
6 | 6. Норқулов Ж. Фалсафа асослари. Ўқув дастурлари, дарсликлар ва ўқув қўлланмаларини қайта кўриб чиқиш ва янгиларини яратиш бўйича Республика мувофиқлаштириш комиссияси нашрга тавсия этган. – Тошкент.: “Ўзбекистон”, 2018. – Б.360. |
7 | 7. Абу Абдураҳмон Сулайми. Нафс тарбиясидаги чоралар. Таржимон муаллифлар жамоаси. – Тошкент.: “Янги аср авлоди”, – Б. 60. |
8 | 8. Абу Ҳомид Ғаззолий. “Мукошафат-ул қулуб”. М.Аъзам таржимаси. – Тошкент.: “Адолат”, 2002. – Б. 38. |
9 | 9. Абу Ҳомид Ғаззолий. Қалбнинг давоси. Таржимон Аббос Аҳмад, Иброҳим Нуруллоҳ. – Тошкен.: “Мунир”, – Б.162. |
10 | 10. Фельштейн Д.И. Психология развития личности в онтогенезе. – М.: “Педагогика”, 1989. |
11 | 11. Солиев К. Нафс тарбияси инсонни саодатга етаклайди. https://ravza.uz/ (мурожаат қилинган сана 21.01.2024). |
12 | 12. Белкин А.И., Чернышова Е.Л. Духовность (как особое измерение сознания) в научной психологии и святоотеческой традиции // Мир психологии. 2018. №2(94). С. 150–154. |