53

Экспорт услуг является важным фактором реализации экспортного потенциала стран Центральной Азии и диверсификации их экспортного портфеля. В статье проводится эконометрический анализ основных факторов развития экспорта услуг на основе использования статистических данных Казахстана, Кыргызстана, Таджикистана и Узбекистана за 2000-2021 годы и методов фиксированных эффектов, случайных эффектов, обобщенного МНК и фиксированных эффектов со стандартными ошибками Дрисколла-Края. Согласно результатам анализа, индекс ИКТ и категория «Частный сектор» ЮНКТАД наряду с ВВП на душу населения являются значимыми факторами, оказывающими положительное влияние на объем экспорта услуг стран Центральной Азии. Численность населения, напротив, оказывает отрицательное влияние на объем экспорта услуг анализируемых стран. На основе полученных результатов были предложены рекомендации по развитию экспорта традиционных и современных услуг из стран Центральной Азии.

  • O'qishlar soni 53
  • Nashr sanasi 28-03-2025
  • Asosiy tilRus
  • Sahifalar202-211
Русский

Экспорт услуг является важным фактором реализации экспортного потенциала стран Центральной Азии и диверсификации их экспортного портфеля. В статье проводится эконометрический анализ основных факторов развития экспорта услуг на основе использования статистических данных Казахстана, Кыргызстана, Таджикистана и Узбекистана за 2000-2021 годы и методов фиксированных эффектов, случайных эффектов, обобщенного МНК и фиксированных эффектов со стандартными ошибками Дрисколла-Края. Согласно результатам анализа, индекс ИКТ и категория «Частный сектор» ЮНКТАД наряду с ВВП на душу населения являются значимыми факторами, оказывающими положительное влияние на объем экспорта услуг стран Центральной Азии. Численность населения, напротив, оказывает отрицательное влияние на объем экспорта услуг анализируемых стран. На основе полученных результатов были предложены рекомендации по развитию экспорта традиционных и современных услуг из стран Центральной Азии.

Ўзбек

Xizmatlar eksporti Markaziy Osiyo davlatlarining eksport salohiyatini oshirish va eksport portfelini diversifikatsiya qilishda muhim rol o‘ynamoqda. Maqolada 2000 2021 yillarga moʻljallangan Qozogʻiston, Qirgʻiziston, Tojikiston va Oʻzbekistonning statistik maʼlumotlaridan foydalanish va belgilangan effektlar, tasodifiy effektlar, umumlashtirilgan OLS va Driscoll-Kraay standart xatolari bilan belgilangan effektlar usullaridan foydalanish asosida xizmatlar eksportini rivojlantirishning asosiy omillarining ekonometrik tahlili natijalari bayon qilingan. Tahlil natijalariga ko‘ra, AKT indeksi va UNCTADning “Xususiy sektor” indikatori aholi jon boshiga YaIM bilan bir qatorda Markaziy Osiyo mamlakatlari xizmatlari eksporti hajmiga ijobiy ta’sir ko‘rsatuvchi muhim omillardir. Aksincha, aholi soni tahlil qilinayotgan mamlakatlarning xizmatlar eksporti hajmiga salbiy ta’sir ko‘rsatadi. Olingan natijalar asosida Markaziy Osiyo davlatlaridan anʼanaviy va zamonaviy xizmatlar eksportini yanada rivojlantirish boʻyicha takliflar keltirildi.

English

The export of services plays a crucial role in enhancing the export potential of Central Asian countries and diversifying their export portfolios. This article presents an econometric analysis of the key factors influencing service exports, utilizing statistical data from Kazakhstan, Kyrgyzstan, Tajikistan, and Uzbekistan from 2000 to 2021. The analysis employs various methodologies, including fixed effects, random effects, GLS, and fixed effects with Driscoll Kraay standard errors. The findings reveal that UNCTAD's ICT index and the category "Private Sector," along with GDP per capita, significantly contribute to the growth of services exports in Central Asian countries. On the other hand, population size negatively affects the volume of services exported by the countries analyzed. Based on the results obtained, recommendations were developed to boost traditional and modern services exports from Central Asian countries.

Muallifning F.I.Sh. Lavozimi Tashkilot nomi
1 Sultanova G.. - Jahon iqtisodiyoti va Diplomatiya Universiteti
Havola nomi
1 Atolia, M., et al. (2020). Rethinking development policy: What remains of structural transformation? World Development, 128, 104834.
2 CEPR. (2024). The rise of services exports: New Pathways for Growth | https://cepr.org/voxeu/columns/rise-services-exports-new-pathways-growth
3 Contractor, F. J., & Mudambi, S. M. (2008). The influence of human capital investment on the exports of services and goods: An analysis of the top 25 services outsourcing countries. Management International Review, 48, 433-445.
4 Gnangnon, S. K. (2020). Effect of the internet on services export diversification. Journal of Economic Integration, 35(3), 519-558.
5 Goswami, A. G., Mattoo, A., & Sáez, S. (Eds.). (2012). Exporting services: A developing country perspective. World Bank Publications.
6 Hanif, A., et al. (2024). ICT and Service Exports: An Empirical Investigation for South Asia. Bulletin of Business and Economics (BBE), 13(2), 298-302.
7 ITC (n.d.). Trade Statistics for International Business Development. Trade Map - List of exporters for the selected service (All services). https://www.trademap.org/Country_SelService _TS.aspx?nvpm =1%7C%7C23%7C%7C%7C%7C%7CS00%7C1%7C3%7C1% 7C2%7C2%7C1% 7C3%7C 1%7C1%7C1
8 Kang, M. (2021). Examining the Impact of ICT Access and ICT Use on Trade in Services: Focused on Selected Service Categories. J. Internet Serv. Inf. Secur., 11(3), 58-75.
9 Kimura, F., & Lee, H. H. (2006). The gravity equation in international trade in services. Review of world economics, 142, 92-121.
10 Kotnik, P., & Hagsten, E. (2018). ICT use as a determinant of export activity in manufacturing and service firms: Multi-country evidence. Zbornik Radova Ekonomskog Fakulteta u Rijeci: časopis za ekonomsku teoriju i praksu, 36(1), 103-128.
11 Lejour, A., & de Palva Verheijden, J. W. (2004). Services trade within Canada and the European Union. What do they have in common? CPB Discussion Paper 42, CPB Netherlands Bureau for Economic Policy Analysis, The Hague
12 Luong, T. A., & Nguyen, T. H. (2021). The impact of ICT on service trade. The Singapore Economic Review, 66(04), 1073-1086.
13 Mishra, S., Lundström, S., & Anand, R. (2011). Service export sophistication and economic growth. World Bank Policy Research Working Paper, (5606).
14 Najeeb, K. K. (2022). ICT Infrastructure and Trade in Services: A Cross-Country Analysis. International Journal of Finance, Entrepreneurship & Sustainability (IJFES), 2.
15 Nasir, S., & Kalirajan, K. (2016). Information and communication technology-enabled modern services export performances of Asian economies. Asian Development Review, 33(1), 1-27.
16 Nath, H. K., & Liu, L. (2017). Information and communications technology (ICT) and services trade. Information Economics and Policy, 41, 81-87.
17 OECD (2023), Trade Facilitation in Central Asia, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/80ed999c-en.
18 Sahoo, P., & Dash, R. K. (2017). What drives India's surge in service exports?. The World Economy, 40(2), 439-461.
19 Sermcheep, S. (2019). Services export and economic growth in ASEAN countries. Journal of Asian Economic Integration, 1(2), 163-182.
20 Sharafeyeva, A. (2023). Impact of High Trade Costs and Uncertain Time to Trade on Exports from Five Central Asian Countries. ADB East Asia Working Paper Series, No. 59, March 2023.
21 UNCTAD. (n.d.). Productive capacities index. UNCTADstat. https://unctadstat.unctad.org/ EN/Pci.html
22 Wajda-Lichy, M., Fijorek, K., & Denkowska, S. (2023). The ICT service trade and goods trade: Are they complementary in the digital era? International Entrepreneurship Review, 9(4), 83-99.
23 WTO (2015). Central Asia: Opportunities and Challenges for Trade. https://www.wto.org/english/thewto_e/acc_e/session1sarojkumarjha12stcenturysilkroad.pdf
24 WTO (2023). World Bank, Trade in services for development. https://www.wto.org/english/res_e/booksp_e/trade_in_services_and_development_e.pdf .
25 Yusupov, Y. (2024). Foreign Trade of Central Asian Countries: Trends, Barriers, and Prospects. Central Asian Policy Studies, 2024.
Kutilmoqda