40

Мақолада навоийшуносликда кам ўрганилган “Хамса” достонларидаги наътларнинг ғоявий-бадиий хусусиятлари “Ҳайрат ул-аброр” достони мисолида ўрганилади. Муаллиф асосий эътиборни “Аввалғи наът”га қаратади. Дастлаб, наътлар мазмунига кўра, васф ва меърож мавзусидаги наътлар сифатида кўриб чиқилади. Уларнинг луғавий ҳамда истилоҳий маънолари тавсифланади, китобатчиликдаги ўрни кенг ёритилади. Шунингдек, ушбу бобларни ўрганиш ижодкорларнинг фалсафий, адабий-эстетик, диний-тасаввуфий қарашларини, кoмил инсoн вa кoмиллик ғoялaрини ўрганишда муҳим аҳамиятга эга эканлиги байтлар таҳлили мисолида аниқланади. Алишер Навоийнинг поэтик маҳорати, ушбу наът бобда қўлланган шеърий санъатлар — талмеҳ, китобот, лутф, ийҳом асосида таҳлил қилинади. Дур, садаф, нур ва соя каби бобда қўлланган асосий поэтик образлар, бадиий-тасвирий воситаларнинг шоир ижодий ниятини очишдаги ўрни ва аҳамияти тадқиқ этилади. Шоирнинг диний-тасаввуфий қарашлари Қуръони карим оятлари ва пайғамбаримиз ҳадислари асосида далилланади. Пайғамбаримиз Муҳаммад саллаллоҳу алайҳи васалом суръат ва сийратида, ҳусну хулқидаги комил инсон қиёфаси кўрсатиб берилади.

  • O'qishlar soni 40
  • Nashr sanasi 31-12-2020
  • Asosiy tilO'zbek
  • Sahifalar162-172
Ўзбек

Мақолада навоийшуносликда кам ўрганилган “Хамса” достонларидаги наътларнинг ғоявий-бадиий хусусиятлари “Ҳайрат ул-аброр” достони мисолида ўрганилади. Муаллиф асосий эътиборни “Аввалғи наът”га қаратади. Дастлаб, наътлар мазмунига кўра, васф ва меърож мавзусидаги наътлар сифатида кўриб чиқилади. Уларнинг луғавий ҳамда истилоҳий маънолари тавсифланади, китобатчиликдаги ўрни кенг ёритилади. Шунингдек, ушбу бобларни ўрганиш ижодкорларнинг фалсафий, адабий-эстетик, диний-тасаввуфий қарашларини, кoмил инсoн вa кoмиллик ғoялaрини ўрганишда муҳим аҳамиятга эга эканлиги байтлар таҳлили мисолида аниқланади. Алишер Навоийнинг поэтик маҳорати, ушбу наът бобда қўлланган шеърий санъатлар — талмеҳ, китобот, лутф, ийҳом асосида таҳлил қилинади. Дур, садаф, нур ва соя каби бобда қўлланган асосий поэтик образлар, бадиий-тасвирий воситаларнинг шоир ижодий ниятини очишдаги ўрни ва аҳамияти тадқиқ этилади. Шоирнинг диний-тасаввуфий қарашлари Қуръони карим оятлари ва пайғамбаримиз ҳадислари асосида далилланади. Пайғамбаримиз Муҳаммад саллаллоҳу алайҳи васалом суръат ва сийратида, ҳусну хулқидаги комил инсон қиёфаси кўрсатиб берилади.

Русский

В статье исследуются идейно-художественные особенности некоторых глав, восхваляющих пророка, малоизученных в навоиведении, на примере поэмы «Смятение праведных». Основное внимание автор уделяет первоначальному восхвалению — «Аввалги наът». Главы, восхваляющие пророка, по своему содержанию рассматриваются как восхваление пророка и прославление ночи мерож — вознесения пророка на небо. Описываются их лингвистические, в том числе и терминологические, значения, обозначается их роль в создании книг. Также на примере анализа бейтов (двустишия) выясняется, что исследование проанализированных глав имеет важное значение для изучения философских, литературно-эстетических, религиозно-суфийских воззрений Навои, его взглядов об идеях совершенного человека и совершенства. Поэтическое мастерство Алишера Навои анализируется на основе поэтических фигур, таких как талмех, китабат, лютф, ийхом, использованных в рассматриваемых восхвалениях. Исследуются роль и значение в раскрытии творческого замысла поэта основных поэтических образов, использованных в главе, таких как жемчуг, свет и тень, художественно-изобразительных средств. Религиозносуфийские взгляды поэта доказываются на основе аятов Священного Корана и хадисов пророка. В образе пророка Мухаммада показан его безупречный характер.

English

The article examines the ideological and artistic features of some chapters praising the prophet in the poem "Hamsa", in particular, the poem "Confusion of the Righteous". The author pays attention to the initial praise – "Avvalgi naat". The chapters admiring the prophet in their content are considered as praising the prophet and the night of Merozh – the ascension of the prophe to heaven. Their linguistic and terminological meanings are described, and their role in the creation of books is widely covered. According to the author, the study of these chapters, on the example of the analysis of bates (couplet), is important to observe the philosophical, literary-aesthetic, religious-Sufi views of Navoi, his views towards the ideas of the perfect man and perfection. The poetic skill of Alisher Navoi is analyzed on the basis of poetic figures, such as talmeh, kitabat, lutf, iykhom, used in the context of praising. To reveal the creative potential of the poet, the author examines the role and significance of the main poetic images, artistic and visual means used in the chapter, such as pearls, light and shadow. The poet's religious and Sufi views are proved on the basis of the verses of the Holy Koran and the hadiths of the Prophet. In the image of the Prophet Mukhammad (peace and blessings of Allaah be upon him), his impeccable character has been shown

Havola nomi
1 Aбдураҳмон Жомий. Танланган асарлар. — Тошкент, 1978. — 360 б.
2 Алишер Навоий. Ҳайрат ул аброр. — Toшкент, 2006. — 389 б
3 Алишер Навоий асарлари изоҳли луғати. — Тошкент, 1983. 2 жилд, — 644 б.
4 Алишер Навоий ва XXI аср. Республика илмий-назарий анжуман материаллари. —Тошкент, 2020. — 627 б
5 Бобур. Бобурнома. — Тошкент: Юлдузча, 1989. — 368 б
6 Воҳидов Р. Навоий ва илоҳият. — Бухоро, 1994. — 112 б
7 Исмоилов И. Aлишер Навоий “Садди Искандарий” достонининг қиёсий таҳлили. Phd диссертацияси. — Тошкент, 2019. — 144 б
8 Каримов И. Юксак маънавият — енгилмас куч. — Тошкент, 2008. —174 б.
9 Комилов Н. Хизр чашмаси. —Тошкент, 2005. — 318 б.
10 Комилов Н. Тасаввуф. — Тошкент, 2005. — 447 б.
11 Муллахўжаева К. Aлишер Навоий ғазалиётида тасаввуфий тимсол ва бадиий санъатлар уйғунлиги. — Тошкент, 2019. — 208 б.
12 Носриддин Рабғузий. Қиссаси Рабғузий. — Тошкент, 1991. — 240 б.
13 Саййид Жаъфар ибн Ҳасан Барзанжий. Мавлид. —Тошкент, 2015.- 334 б.
14 Сулейман Улуғдоғ. Тасаввуф терминлари сўзлуги. — Истанбул, 1995. 702 б.
15 Шайх Муҳаммад Содиқ Муҳаммад Юсуф. Тафсири ҳилол. 6 жилд. — Тошкент, 2012. — 604 б.
16 Шайх Муҳаммад Содиқ Муҳаммад Юсуф. Ҳадис ва ҳаёт. 19 жилд. — Тошкент, 2011. — 584 б.
17 Emine Yeniterzi. Divan șeriinde na’t. Doktora tezi. —Konyu.1989. — 904 б.
18 Ҳусайн Бойқаро. Рисола. — Тошкент, 1994. —156 б.
19 Қуръони Карим. Таржима ва изоҳлар муаллифи Алоуддин Мансур. — Тошкент, 1992. — 544 б.
Kutilmoqda