33

This article provides a comprehensive analysis of optical dysgraphia, a rare but scientifically and pedagogically significant form of written language disorder. The causes, neuropsychological mechanisms, diagnostic criteria, and practical approaches to optical dysgraphia are discussed based on current scientific literature. The author examines the complex features of this disorder by exploring neuroimaging research, visual-spatial perception deficits, visual memory, and graphemic analysis mechanisms. Furthermore, the paper emphasizes the importance of distinguishing optical dysgraphia from other writing impairments and outlines modern diagnostic and corrective strategies based on an individualized approach. This article is of theoretical and practical value for researchers, speech therapists, psychologists, and educators working on the identification and remediation of optical dysgraphia

  • O'qishlar soni 33
  • Nashr sanasi 10-07-2025
  • Asosiy tilIngliz
  • Sahifalar183-189
English

This article provides a comprehensive analysis of optical dysgraphia, a rare but scientifically and pedagogically significant form of written language disorder. The causes, neuropsychological mechanisms, diagnostic criteria, and practical approaches to optical dysgraphia are discussed based on current scientific literature. The author examines the complex features of this disorder by exploring neuroimaging research, visual-spatial perception deficits, visual memory, and graphemic analysis mechanisms. Furthermore, the paper emphasizes the importance of distinguishing optical dysgraphia from other writing impairments and outlines modern diagnostic and corrective strategies based on an individualized approach. This article is of theoretical and practical value for researchers, speech therapists, psychologists, and educators working on the identification and remediation of optical dysgraphia

Muallifning F.I.Sh. Lavozimi Tashkilot nomi
1 Abdullajonova M.T. PhD student Alisher Navoi Tashkent State University of Uzbek Language and Literature
Havola nomi
1 1.Filippos Vlachos, Argiris Karapetsas. Visual memory deficit in children with dysgraphia. PerceptualandMotorSkills, 2004. P. 1281-1288.2.Ахутина Т.В. Трудности письма и их нейропсихологическая диагностика // Письмо и чтение: трудности обучения и коррекция : учебное пособие / под общ. ред. О.Б. Иншаковой. М. : Московский психолого-социальный институт ; Воронеж : Издательство НПО «МОДЕК», 2001. С. 7–20. 3.Воронина Т.П. Дисграфия, или Почему ребёнок плохо пишет? Ростов-на-Дону: Феникс, 2015.4.Галкина С.С. Профилактика и коррекция оптической дисграфии у младших школьников с ограниченными возможностями здоровья. Теоретические и прикладные аспекты современной науки. Сборник научных трудов по материалам VII Международной научно-практической конференции. Часть IX. Б.: 2015.5.Е.Ю. Хомутская, А.О. Святошенко. Проявления оптической дисграфии при изучении русского и иностранного языков. Поволжский педагогический вестник. 2017. Т. 5, No1(14). C. 35–43.6.Корнев А.Н. Нарушение чтения и письма у детей : учебно-дидактическое пособие. СПб.: ИД «МиМ», 1997. 286 с.7.Лалаева Р.И., ВенедиктоваЛ.В. Дифференциальная диагностика и коррекция нарушений чтения и письма у младших школьников. СПб. : Образование, 1997. 172 с.8.Лурия А.Р. Письмо и речь: нейролингвистические исследования. М. : Академия, 2002. 248 с.9.Понятийно-терминологический словарь логопеда / Под ред. В.И. Селиверстова. М.: ВЛАДОС, 1997. 400 с.10.Садовникова И.Н. Нарушение письменной речи и их преодоление у младших школьников : учебное пособие. М. : ВЛАДОС, 1995. 256 с.
Kutilmoqda