30

Ma’lumki, ikkinchi xorijiy tilni o‘rganishning boshlang‘ich bosqichida eng katta qiyinchilik fonetik interferentsiyada namoyon bo‘ladi, chunki til o‘rganuvchi, avvalo, o‘zga tilning tovush tizimi bilan to‘qnashadi. Ushbu maqolada ingliz tili bilan o‘zbek tili tovushlarining mos kelmaydigan jihatlari ajratib ko‘rsatilgan. Ajratilgan fonetik indikatorlarga asoslanib, ingliz tilidagi tovushlarni o‘rgatish metodlari va texnikalari taklif etilgan. Fonetik interferentsiya aynan ta’limning boshlang‘ich bosqichida, ya’ni boshlang‘ich sinflar materiallarida ko‘proq kuzatilganligi sababli maqolada tavsiya etilgan mashq va topshiriqlar ingliz tili fanining “Guess What 3!” darsligi asosida ishlab chiqilgan. Shuningdek, 3-sinflar bilan o‘tkazilgan tajriba-sinov ishlari tahlil etilgan. Darslikda mavjud bo‘lgan mashqlar o‘quvchilarning tovushlarni yetarli darajada egallashiga to‘laqonli yordam bermaganligi bois ularni takomillashtirish va qo‘shimcha mashqlarni ishlab chiqish bo‘yicha fikr va mulohazalar bildirilgan.

  • Web Address
  • DOI
  • Date of creation in the UzSCI system 24-06-2025
  • Read count 30
  • Date of publication 20-06-2025
  • Main LanguageO'zbek
  • Pages5-10
Ўзбек

Ma’lumki, ikkinchi xorijiy tilni o‘rganishning boshlang‘ich bosqichida eng katta qiyinchilik fonetik interferentsiyada namoyon bo‘ladi, chunki til o‘rganuvchi, avvalo, o‘zga tilning tovush tizimi bilan to‘qnashadi. Ushbu maqolada ingliz tili bilan o‘zbek tili tovushlarining mos kelmaydigan jihatlari ajratib ko‘rsatilgan. Ajratilgan fonetik indikatorlarga asoslanib, ingliz tilidagi tovushlarni o‘rgatish metodlari va texnikalari taklif etilgan. Fonetik interferentsiya aynan ta’limning boshlang‘ich bosqichida, ya’ni boshlang‘ich sinflar materiallarida ko‘proq kuzatilganligi sababli maqolada tavsiya etilgan mashq va topshiriqlar ingliz tili fanining “Guess What 3!” darsligi asosida ishlab chiqilgan. Shuningdek, 3-sinflar bilan o‘tkazilgan tajriba-sinov ishlari tahlil etilgan. Darslikda mavjud bo‘lgan mashqlar o‘quvchilarning tovushlarni yetarli darajada egallashiga to‘laqonli yordam bermaganligi bois ularni takomillashtirish va qo‘shimcha mashqlarni ishlab chiqish bo‘yicha fikr va mulohazalar bildirilgan.

Русский

Известно, что на начальном этапе изучения второго иностранного языка наибольшая трудность проявляется в фонетической интерференции, поскольку изучающий язык в первую очередь сталкивается со звуковой системой другого языка. В данной статье выделены несоответствующие аспекты звуков английского и узбекского языков. На основе выделенных фонетических индикаторов предложены методы и приемы обучения звукам английского языка. Поскольку фонетическая интерференция чаще наблюдается именно на начальном этапе обучения, то есть в материалах начальных классов, рекомендуемые в статье упражнения и задания разработаны на основе учебника английского языка “Guess What 3!” Также проанализированы опытно-экспериментальные работы, проведенные с 3 классами. Поскольку упражнения, содержащиеся в учебнике, не в полной мере способствовали усвоению учащимися звуков, были высказаны мнения и соображения по их совершенствованию и разработке дополнительных упражнений.

English

It is known that at the initial stage of learning a second foreign language, the greatest difficulty manifests itself in phonetic interference, since the language learner first encounters the sound system of another language. This article highlights the incompatible aspects of English and Uzbek sounds. Based on the identified phonetic indicators, methods and techniques for teaching sounds in the English language are proposed. Since phonetic interference is more often observed at the initial stage of education, that is, in primary school materials, the exercises and assignments recommended in the article were developed based on the English language textbook “Guess What 3!” Experimental work conducted with 3rd grades was also analyzed. Since the exercises available in the textbook did not fully help students master the sounds at an adequate level, opinions and considerations were expressed on their improvement and the development of additional exercises.

Author name position Name of organisation
1 Mamadjanova . . “Xorijiy tillar” kafedrasi dotsenti, Pedagogika fanlari bo‘yicha falsafa doktori (PhD) Toshkent davlat pedagogika universiteti
Name of reference
1 Abduazizov A.A. Ingliz tili nazariy fonetikasi. – Toshkent: M.Ulug‘bek nomidagi O‘zbekiston milliy universiteti bosmaxonasi, 2006. – B. 80.
2 Mamadjanova N. Til ta’limida interferentsiya va uning turlari // Tadbirkorlik va pedagogika, 2024. № 4. – B. 151-157. URL: https://inlibrary.uz/index.php/entrepreneurship-pedagogy/article/view/43701
3 Muxitdinova X.S. Ta’lim bosqichlarida o‘zbek tili o‘qitilishi uzluksizligini ta’minlashning ilmiy-metodik asoslarini takomillashtirish: Ped. fan. dok ... diss. – Toshkent, 2011. – B. 28.
4 Панченко Я.Н. О понятии интерференции и ее видах на примере русского и английского языков // материал конференции “Ломоносов 2014”.
Waiting