24

Bugungi globallashuv, texnologik taraqqiyot va axborot oqimining tezlashuvi davrida yosh avlodni milliy qadriyatlar asosida tarbiyalash, ularning ma’naviy-ma’rifiy dunyoqarashini shakllantirish masalasi tobora dolzarb bo‘lib bormoqda. Ayniqsa, shaxs kamolotining ilk bosqichi hisoblangan maktabgacha yosh davrida bolalarga milliy g‘oya, axloqiy fazilatlar, vatanparvarlik, hurmat, odob kabi qadriyatlarni singdirish orqali kelajak avlod tarbiyasiga mustahkam poydevor yaratiladi. Ushbu maqolada maktabgacha yoshdagi bolalarning ma’naviy-ma’rifiy qiyofasini shakllantirish jarayonining o‘ziga xos jihatlari tahlil qilinadi. Bolalarning ruhiy, axloqiy va ijtimoiy jihatdan kamol topishida oila, tarbiyachi va ta’lim muassasalarining o‘rni atroflicha yoritiladi. Pedagogik kuzatuv, suhbat, tahlil va eksperiment usullaridan foydalangan holda dolzarb muammolarni aniqlandi hamda samarali yechimlar taklif etildi. Shuningdek, xalq og‘zaki ijodi va milliy qadriyatlar asosida tarbiyaviy faoliyatni takomillashtirish zarurligi asoslab beriladi.

  • Web Address
  • DOI
  • Date of creation in the UzSCI system 25-06-2025
  • Read count 24
  • Date of publication 20-06-2025
  • Main LanguageO'zbek
  • Pages133-139
Ўзбек

Bugungi globallashuv, texnologik taraqqiyot va axborot oqimining tezlashuvi davrida yosh avlodni milliy qadriyatlar asosida tarbiyalash, ularning ma’naviy-ma’rifiy dunyoqarashini shakllantirish masalasi tobora dolzarb bo‘lib bormoqda. Ayniqsa, shaxs kamolotining ilk bosqichi hisoblangan maktabgacha yosh davrida bolalarga milliy g‘oya, axloqiy fazilatlar, vatanparvarlik, hurmat, odob kabi qadriyatlarni singdirish orqali kelajak avlod tarbiyasiga mustahkam poydevor yaratiladi. Ushbu maqolada maktabgacha yoshdagi bolalarning ma’naviy-ma’rifiy qiyofasini shakllantirish jarayonining o‘ziga xos jihatlari tahlil qilinadi. Bolalarning ruhiy, axloqiy va ijtimoiy jihatdan kamol topishida oila, tarbiyachi va ta’lim muassasalarining o‘rni atroflicha yoritiladi. Pedagogik kuzatuv, suhbat, tahlil va eksperiment usullaridan foydalangan holda dolzarb muammolarni aniqlandi hamda samarali yechimlar taklif etildi. Shuningdek, xalq og‘zaki ijodi va milliy qadriyatlar asosida tarbiyaviy faoliyatni takomillashtirish zarurligi asoslab beriladi.

Русский

В современную эпоху глобализации, технологического прогресса и ускорения потока информации вопрос воспитания молодого поколения на основе национальных ценностей, формирования их духовно-просветительского мировоззрения становится все более актуальным. Особенно в дошкольном возрасте, который считается первым этапом развития личности, закладывается прочный фундамент для воспитания будущего поколения путем привития детям таких ценностей, как национальная идея, нравственные качества, патриотизм, уважение, хорошие манеры. В данной статье анализируются особенности процесса формирования духовно-просветительского облика детей дошкольного возраста. Подробно освещается роль семьи, воспитателя и образовательных учреждений в духовном, нравственном и социальном развитии детей. С помощью методов педагогического наблюдения, беседы, анализа и эксперимента были выявлены актуальные проблемы и предложены эффективные решения. Также обосновывается необходимость совершенствования воспитательной деятельности на основе устного народного творчества и национальных ценностей.

English

In today’s era of globalization, technological progress, and the acceleration of information flows, the issue of educating the younger generation based on national values and forming their spiritual and educational worldview is becoming increasingly relevant. Especially during the preschool period, which is considered the first stage of personality development, a solid foundation is created for the upbringing of the next generation by instilling in children such values as national idea, moral qualities, patriotism, respect, and manners. This article analyzes the specific aspects of the process of forming the spiritual and educational image of preschool children. The role of the family, educator, and educational institutions in the spiritual, moral, and social development of children is comprehensively covered. Using the methods of pedagogical observation, conversation, analysis, and experiment, topical problems were identified and effective solutions were proposed. The necessity of improving educational activities based on folklore and national values is also substantiated.

Author name position Name of organisation
1 Niyozova .N. “Maktabgacha ta’lim” kafedrasi o‘qituvchisi Denov tadbirkorlik va pedagogika instituti
Name of reference
1 O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Sh.M.Mirziyoyevning “Ma’naviyatni yuksaltirish va ma’rifat targ‘ibotini kuchaytirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi PQ-5040-sonli qarori. 2021.
2 O‘zbekiston Respublikasi Maktabgacha ta’lim vazirligi. Maktabgacha ta’limda tarbiyaviy ishlar dasturi. – Toshkent, 2022.
3 Jo‘rayev Q. Bolalar psixologiyasi va axloqiy tarbiya asoslari. – Toshkent: Fan, 2020. – B. 200.
4 To‘rayev N. Milliy qadriyatlar asosida tarbiya. – Samarqand, 2021. – B. 150.
5 Abdurahmonova Sh. Maktabgacha yoshdagi bolalar bilan ishlash metodikasi. – Toshkent, 2019. – B. 180.
6 UNESCO. UNESCO materials on early childhood education. URL: https://www.unesco.org
Waiting