В статье анализируется профессиональная рефлексия как ключевой фактор само развития специалиста в условиях изменяющихся требований к профессиональной деятельности. рассматриваются ее когнитивные, эмоциональные и метарефлексив ные аспекты, а также методы развития, включая самонаблюдение, анализ ошибок, менторство и супервизию. особое внимание уделено практическому применению рефлексии в различных профессиональных сферах.
В статье анализируется профессиональная рефлексия как ключевой фактор само развития специалиста в условиях изменяющихся требований к профессиональной деятельности. рассматриваются ее когнитивные, эмоциональные и метарефлексив ные аспекты, а также методы развития, включая самонаблюдение, анализ ошибок, менторство и супервизию. особое внимание уделено практическому применению рефлексии в различных профессиональных сферах.
Maqolada professional refleksiya kasbiy faoliyatga o‘zgaruvchan talablar sharoitida mu taxassisning o‘z-o‘zini rivojlantirishidagi asosiy omil sifatida tahlil qilinadi. Uning kog nitivi, emosional va metarefleksiv aspektlari, shuningdek, o‘z-o‘zini kuzatish, xatolarni tahlil qilish, mentorlik va superviziyani kiritgancha rivojlanish usullari ko‘rib chiqiladi. Shu- ningdek, asosiy e’tibor turli kasbiy sohalarda refleksiyani amaliy qo‘llashga qaratilgan.
The article analyzes professional reflection as a key factor in the self-development of a specialist in the context of changing professional requirements. It examines its cognitive, emotional, and meta-reflective aspects, as well as development methods, including self-observation, error analysis, mentoring, and supervision. Special attention is given to the practical application of reflection in various professional fields.
№ | Author name | position | Name of organisation |
---|---|---|---|
1 | Shukurova N.. | Специалист | научный сотрудник Каршинского государственного университета |
№ | Name of reference |
---|---|
1 | Atkins, S., & Murphy, K. (1993). Reflection: a review of the litera ture. Journal of Advanced Nursing, 18(8), 1188–1192. |
2 | Dewey, J. (1933). How We Think. D.C. Heath & Co. |
3 | Kolb, D.A. (1984). Experien tial Learning: Experience as the Source of Learning and Develop ment. Prentice Hall. |
4 | Kolb, D.A. (2020). Experiential learning theory: Previous research and new directions. In Perspec tives on Thinking, Learning, and Cognitive Styles. Routledge. |
5 | Schön, D.A. (1983). The Reflec tive Practitioner: How Professio- nals Think in Action. Basic Books. |