2

В статье анализируется профессиональная рефлексия как ключевой фактор само развития специалиста в условиях изменяющихся требований к профессиональной деятельности. рассматриваются ее когнитивные, эмоциональные и метарефлексив ные аспекты, а также методы развития, включая самонаблюдение, анализ ошибок, менторство и супервизию. особое внимание уделено практическому применению рефлексии в различных профессиональных сферах.

  • Web Address
  • DOI
  • Date of creation in the UzSCI system 07-09-2025
  • Read count 2
  • Date of publication 06-04-2025
  • Main LanguageRus
  • Pages5-7
Русский

В статье анализируется профессиональная рефлексия как ключевой фактор само развития специалиста в условиях изменяющихся требований к профессиональной деятельности. рассматриваются ее когнитивные, эмоциональные и метарефлексив ные аспекты, а также методы развития, включая самонаблюдение, анализ ошибок, менторство и супервизию. особое внимание уделено практическому применению рефлексии в различных профессиональных сферах.

Ўзбек

Maqolada professional refleksiya kasbiy faoliyatga o‘zgaruvchan talablar sharoitida mu taxassisning o‘z-o‘zini rivojlantirishidagi asosiy omil sifatida tahlil qilinadi. Uning kog nitivi, emosional va metarefleksiv aspektlari, shuningdek, o‘z-o‘zini kuzatish, xatolarni tahlil qilish, mentorlik va superviziyani kiritgancha rivojlanish usullari ko‘rib chiqiladi. Shu- ningdek, asosiy e’tibor turli kasbiy sohalarda refleksiyani amaliy qo‘llashga qaratilgan.

English

The article analyzes professional reflection as a key factor in the self-development of a specialist in the context of changing professional requirements. It examines its cognitive, emotional, and meta-reflective aspects, as well as development methods, including self-observation, error analysis, mentoring, and supervision. Special attention is given to the practical application of reflection in various professional fields.

Name of reference
1 Atkins, S., & Murphy, K. (1993). Reflection: a review of the litera ture. Journal of Advanced Nursing, 18(8), 1188–1192.
2 Dewey, J. (1933). How We Think. D.C. Heath & Co.
3 Kolb, D.A. (1984). Experien tial Learning: Experience as the Source of Learning and Develop ment. Prentice Hall.
4 Kolb, D.A. (2020). Experiential learning theory: Previous research and new directions. In Perspec tives on Thinking, Learning, and Cognitive Styles. Routledge.
5 Schön, D.A. (1983). The Reflec tive Practitioner: How Professio- nals Think in Action. Basic Books.
Waiting