Mazkur maqolada talabalar informatsion-analitik kompetentligini rivojlantirishda germenevtik texnologiyalarning samaradorligini o‘rganishga qaratilgan. Tadqiqotda germenevtik texnologiyalarni ta’lim jarayoniga joriy etishning ahamiyati, bu yondashuvlarning talabalarda axborotni tahlil qilish, talqin etish va tanqidiy fikrlash ko‘nikmalarini rivojlantirishdagi o‘rni batafsil tahlil qilinadi. Shuningdek, mazkur maqolada talabalarda informatsion-analitik kompetentlikni rivojlantirishda germenevtik texnologiyalarning samaradorligi tadqiq qilingan. Germenevtika talqin va tushunish jarayonlari asosida axborotni chuqur tahlil qilish va to‘g‘ri xulosa chiqarish imkonini beruvchi ilmiy yondashuv sifatida tahlil qilinadi. Tadqiqot Farg‘ona davlat universiteti talabalari o‘rtasida amalga oshirilib, uch bosqichda olib borilgan: asoslovchi, shakllantiruvchi va ta’kidlovchi bosqichlar. Tajriba guruhi talabalariga germenevtik texnologiyalarga asoslangan pedagogik strategiyalar qo‘llanilgan, natijada ularning tanqidiy fikrlash, muammoli vaziyatlarni hal qilish va axborot tahlili qobiliyatlari sezilarli darajada oshgan. Nazorat guruhi talabalarida bunday ko‘rsatkichlar kuzatilmagan. Maqolada germenevtik texnologiyalarning informatsion-analitik kompetentlikni rivojlantirishdagi ilmiy asoslari va amaliy imkoniyatlari ochib berilgan hamda ta’lim jarayonida ularni joriy etish bo‘yicha tavsiyalar ishlab chiqilgan.
Mazkur maqolada talabalar informatsion-analitik kompetentligini rivojlantirishda germenevtik texnologiyalarning samaradorligini o‘rganishga qaratilgan. Tadqiqotda germenevtik texnologiyalarni ta’lim jarayoniga joriy etishning ahamiyati, bu yondashuvlarning talabalarda axborotni tahlil qilish, talqin etish va tanqidiy fikrlash ko‘nikmalarini rivojlantirishdagi o‘rni batafsil tahlil qilinadi. Shuningdek, mazkur maqolada talabalarda informatsion-analitik kompetentlikni rivojlantirishda germenevtik texnologiyalarning samaradorligi tadqiq qilingan. Germenevtika talqin va tushunish jarayonlari asosida axborotni chuqur tahlil qilish va to‘g‘ri xulosa chiqarish imkonini beruvchi ilmiy yondashuv sifatida tahlil qilinadi. Tadqiqot Farg‘ona davlat universiteti talabalari o‘rtasida amalga oshirilib, uch bosqichda olib borilgan: asoslovchi, shakllantiruvchi va ta’kidlovchi bosqichlar. Tajriba guruhi talabalariga germenevtik texnologiyalarga asoslangan pedagogik strategiyalar qo‘llanilgan, natijada ularning tanqidiy fikrlash, muammoli vaziyatlarni hal qilish va axborot tahlili qobiliyatlari sezilarli darajada oshgan. Nazorat guruhi talabalarida bunday ko‘rsatkichlar kuzatilmagan. Maqolada germenevtik texnologiyalarning informatsion-analitik kompetentlikni rivojlantirishdagi ilmiy asoslari va amaliy imkoniyatlari ochib berilgan hamda ta’lim jarayonida ularni joriy etish bo‘yicha tavsiyalar ishlab chiqilgan.
В данной статье изучается эффективность герменевтических технологий в развитии информационно-аналитической компетентности студентов. В исследовании подробно анализируется значение внедрения герменевтических технологий в образовательный процесс, а также их роль в развитии у студентов навыков анализа, интерпретации и критического мышления. Кроме того, в статье исследована эффективность герменевтических технологий в развитии информационно-аналитической компетентности студентов. Герменевтика рассматривается как научный подход, основанный на процессах интерпретации и понимания, который позволяет глубоко анализировать информацию и делать правильные выводы. Исследование было проведено среди студентов Ферганского государственного университета и включало три этапа: констатирующий, формирующий и контрольный. Для студентов экспериментальной группы были применены педагогические стратегии, основанные на герменевтических технологиях, что привело к значительному улучшению их критического мышления, способности решать проблемные ситуации и анализировать информацию. У студентов контрольной группы таких результатов не наблюдалось. В статье раскрыты научные основы и практические возможности герменевтических технологий в развитии информационно-аналитической компетентности, а также разработаны рекомендации по их внедрению в образовательный процесс.
This article focuses on studying the effectiveness of hermeneutic technologies in developing students’ information-analytical competence. The study provides a detailed analysis of the significance of integrating hermeneutic technologies into the educational process and their role in enhancing students’ skills in information analysis, interpretation, and critical thinking. Additionally, the article examines the effectiveness of hermeneutic technologies in fostering information-analytical competence among students. Hermeneutics is analyzed as a scientific approach based on interpretation and understanding processes, enabling deep analysis of information and drawing accurate conclusions. The research was conducted among students of Fergana State University in three stages: diagnostic, formative, and confirmatory. Pedagogical strategies based on hermeneutic technologies were applied to the experimental group of students, resulting in a significant improvement in their critical thinking, problem-solving, and information analysis abilities. Such results were not observed in the control group. The article reveals the scientific foundations and practical potential of hermeneutic technologies in developing information-analytical competence and provides recommendations for their implementation in the educational process.
№ | Имя автора | Должность | Наименование организации |
---|---|---|---|
1 | Baydjanov B.X. | Dotsent, Pedagogika fanlari bo‘yicha falsafa doktori (PhD) | Farg‘ona davlat universiteti |
№ | Название ссылки |
---|---|
1 | Алексеева, Т. В. Вопросы развития инновационных технологий и навыков обработки информации. – М: Педагогика. 2020. |
2 | Зимняя, А. А. Компетентность в работе с информацией в профессиональной подготовке личности. – М: Педагогика. 2004. |
3 | Маслов, И. П. Классическая литература и технологии герменевтики. – М: Университет. 2017. |
4 | Gadamer, H. G. Truth and Method. – New York: Seabury Press. 1975. |
5 | Ricoeur, P. Hermeneutics and the Human Sciences: Essays on Language, Action, and Interpretation. – Cambridge: Cambridge University Press. 1981. |
6 | Попова, Е. А. Роль герменевтической методологии в образовательном процессе // Педагогика и современные проблемы образования. 2019, № 4(3). – С. 45-52. |
7 | Кузнецова, Т. Н. Педагогические основы развития критического мышления через тексты // Высшее образование и инновации. 2019, № 8(1). – С. 12-18. |
8 | Ilyasova, V.I. Zamonaviy ta’limda metodologik yondashuvlar. – Toshkent: Ta’lim, 2018. |
9 | Ilyasova, Z.M. An’anaviy ta’lim metodlarini tanqidiy baholash // Zamonaviy ta’lim metodlari ilmiy jurnali. 2021, № 6(2). – С. 32-37. |
10 | Rakhimova, M. Axborot tahdidlariga qarshi kurashda germenevtik yondashuv. – Toshkent: O‘zbekiston Respublikasi Fanlar Akademiyasi. 2022. – B. 59–69. |
11 | Rahimova, D.S. Talabalarning axborot xavfsizligi ko‘nikmalarini shakllantirish usullari. // Axborot va texnologiya xavfsizligi jurnali. 2022, 10(4). – B. 55–63. |
12 | Vygotsky, L. S. Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes. – Cambridge, MA: Harvard University Press, 1978. |
13 | Belyaeva, A.I. Oliy ta’limda interfaol texnologiyalarni qo‘llash samaradorligi. // Innovatsion ta’lim usullari jurnali. 2020, 12(5). – B. 23–30. |
14 | Dewey, J. Democracy and Education: An Introduction to the Philosophy of Education. – New York: Macmillan, 1916. |
15 | Блинов, А. О., Сергеев, С. В. Технологии, направленные на развитие компетентности работы с информацией // Высшие педагогические исследования. 2021, № 14(2). – С. 67-74. |